Der findes en del undersøgelser, som kæder indtagelsen af nødder sammen med en formindsket risiko for såvel sygdommen Alzheimer som hjertetilfælde.

 

To undersøgelser publiseret i »The journal of the American Medical Association« tyder på, at vitamin E og andre antioxidanter i nødder og grøntsager måske nedsætter risikoen for at få Alzheimer.

Mandler er et godt valg, fordi de har et højere indhold af alpha-tocopherol. Den form af E-vitamin som kroppen bedst kan optage og udnytte end nogen anden fødevarer.

 

Et andet studie, som stammer fra »Archives of Internal Medicine« undersøgte indtagelsen af nødder blandt mere end 21.000 mandlige læger siden 1982.

Denne undersøgelse viste, at de læger, der spiste mindst 28 gram nødder to gange ugenligt, havde 47% mindre risiko for at få pludselig, uventet hjertedød og 30% mindre risiko for at dø som følge af blodprop i hjertet end de andre i kontrolgruppen, som slet ikke spiste nødder.

 

En håndfuld mandler, ca. 30 gram, indholder omkring 170 kalorier, og giver dig E-vitamin, kalk, magnesium, kalium og zink, samt protein, enkelt umættet fedt og fibre.

Men husk, at tilfører du mandler til en diæt, som allerede leverer tilstrækkelig med kalorier til at opretholde din energibalance, skal du reducere kaloriemængden tilsvarende fra andre fødevarer.