havregrynEr havregryn så sunde, som vi går og tror?

Det er på det seneste blevet diskuteret, og nogle ernæringsfolk har ment, at især folk med stillesiddende job ikke bør starte morgenen med en skål havregryn. Men nu slår fødevarestyrelsen det fast:
Havregryn er et glimrende valg, når det kommer til morgenmad.

Fødevarestyrelsens 8 kostråd, der er de officielle retningslinjer for, hvordan man sammensætter en sund kost, har hidtil anbefalet, at der spises fuldkornsprodukter hver dag.
Kostrådene bygger på solid videnskabelig dokumentation. Det vil sige, at de er baseret på utallige studier, hvori sammenhænge mellem kost og sundhed er afprøvet og beskrevet. Ligesom forskere internationalt er enige om at anbefale et øget indtag af fuldkornsprodukter.

 

Havregryn er et fuldkornsprodukt, der har en fornuftig sammensætning af kulhydrat, protein, fedt og kostfibre. Kostfibrene bidrager til, at havregryn mætter godt, og at kulhydraterne i havregryn giver brændstof over en længere periode – ikke mindst til hjernen, som netop bruger kulhydrater som brændstof. Kulhydrater er derfor ikke et fyord – uanset hvornår på dagen, de spises. Det væsentlige er, at havregryn er en god kilde til ’langsomme’ kulhydrater i kosten – i modsætning til ’hurtige’ kulhydrater, der findes i form af sukker i søde morgenmadsprodukter.

DTU Fødevareinstituttet er i øjeblikket igang med at opdatere den videnskabelige dokumentation, der ligger til grund for de nuværende 8 kostråd. Der er intet, der tyder på, at retningslinjerne for fuldkorn vil blive ændret. Fuldkorn vil således kunne forventes at indgå som en del af en sund kost til både børn og voksne fremover.

 

Kilde Fødevarerstyrelsen