fedtmplaceringMange regner med, at man ved at måle sit BMI, kan få en indikation af ens generelle sundhed og sundhedsprofil, men dette er ikke sandt. BMI er et godt værktøj, når man anvender det til, at sammenligne vægtniveau blandt populationer og forskellige målgrupper og derigennem identificerer eventuelle individer og grupper, som kan være i risiko for helbredskomplikationer.

 

BMI viser ikke din sundhedstilstand

Men BMI tallet skal tages med forbehold, når vi anvender det på individniveau, da den udregnede BMI værdi ikke giver nogle indikation om graden af overflødig kropsvægt. Derudover så består BMI af udregnede gennemsnitsværdier, og den kan derfor ikke som andre antropometriske mål,  give information om den generelle sundhedstilstand og kropssammensætningen, såsom andelen af muskelvæv, det totale fedtindhold og lokaliseringen af fedtdepoterne på kroppen. Sidstnævnte har nemlig en vigtigt betydning i forbindelse med risikoen for visse helbredskomplikationer såsom hjertekarsygdomme, forhøjet kolesterolniveau, type-2 diabetes og kræft.

 

Æbleformede mennesker har øget risiko for kræft

Et amerikansk studie er et blandt flere, som har undersøgt betydningen af den abdominale fedtdeponering på kroppen. Disse har nemlig påvist, at hvis man har for meget fedt omkring taljen, altså fedt i abdomen som i daglig tale omtales som en kropsform som et æble, så har man en øget risiko for at få hjertekarsygdomme og kræft.

Dette betyder altså, at folk med det samme BMI kan have vidt forskellige kropsforme og fedtdeponering på kroppen, hvorfor sundhedstilstanden dermed ikke kan sammenlignes og vurderes.

Fordelingen af fedt på kroppen inddeles i en gynoid(pæreform), hvor fedtet sidder placeret omkring hofter, lår og baller, og den androide(æbleform), hvor fedtets placering er lokaliseret omkring maven, hvilket også betegnes abdomen.  Den sidstnævnte deponeringstype, kan placerer sig under huden og uden for bughulen eller også kan det deponeres inde i bughulen, som er den farligste, idet den er forbundet med de største helbredsrisici.

 

Tjek om du er i risiko for abdominal fedme

Den nemmeste måde man kan tjekke om man er i risiko for abdominal fedme, er ved at tage sit taljemål: Dette gøres ved at placerer et målebånd mellem det nederste ribbens kant og hoftekammen.  Derefter kan man benytte sig af de fastsatte grænseværdier, som WHO har defineret, for taljemålene, og derudfra vurderer om man ligger indenfor grænserne. Værdierne gælder uanset højde og alder:

–       Kvinder:

Under 80 cm er ideelt

80-88 cm er tegn på lettere overvægt

Over 88 cm betyder at der påkræves et vægttab

–       Mænd:

Under 94 cm er ideelt

94-102 cm er tegn på lettere overvægt

Over 102 cm betyder at der påkræves et vægttab

 

Af Nanna Aagaard Larsen

Kilder:
Harvard Health Publications, Harvard medical School: Abdominal fat and what to do about it, 2006
Kristiansen L, Larsen R: sportsernæring, Munksgaard, 2011