Hvorfor er det interessant at kigge på C-vitamin i forbindelse med muskelømhed?

I kroppen har C-vitamin betydning for kroppens immunforsvar, der blandt andet beskytter mod virus og bakterier. Ved hårdt muskelarbejde kan der forekomme en ødelæggelse af muskelvævet, som så “repareres” i restitutionsfasen. Dette foregår blandt andet ved hjælp af immunsystemet. Eftersom C-vitaminet er vigtigt for kroppens immunsystem, kan man sagtens forstille sig, at det ville blive forbedret, hvis man spiste ekstra C-vitamin. Et forbedret immunsystem vil så måske være i stand til at nedsætte den ømhed, som kan opstå de efterfølgende dage efter en hård træning. Om dette lader sig gøre i praksis, valgte en gruppe forskere fra Gulin Universitet i Iran at undersøge.

Forsøget
37 unge studerende med en gennemsnitsalder på 22 år deltog i forsøget. En gruppe af forsøgspersonerne skulle indtage 100 mg C-vitamin en time inden de skulle lave hård styrketræning. Til sammenligning indeholder en almindelig vitaminpille 60 mg C-vitamin. En anden gruppe skulle så indtage 200 mg C-vitamin inden træningen for at se, om det hjalp noget at fordoble mængden. Træningen bestod af 70 excentriske muskelkontraktioner. En styrketræningsøvelse kan som ofte deles op i en koncentrisk og en excentrisk fase. Under udførelsen af bænkpres er sænkningen af stangen ned til brystet den excentriske fase, mens den koncentriske fase forekommer, når stangen presses op igen. Enhver som træner ved så, at den excentriske fase altid er lettere end den koncentriske fase. Eller sagt på en anden måde; man er stærkest i den excentriske fase. Da resultaterne var blevet analyseret, kunne de iranske forskere konkludere, at indtagelse af C-vitamin i relative store doser inden træning ingen effekt havde på ømme muskler.