Hack squat er en variation af squat, som du måske bør overveje. Hack squat kan køres som en maskine øvelse eller med stang eller håndvægte, og det anbefales uden tvivl at køre hack squat med stang. Læs her med om hack squat, hvad du skal være opmærksom på, og hvorfor du skal træne hack squat

Squat generelt

Der findes mange typer af squat øvelser og det kan være en rigtig god ide at overveje forskellige typer af squat når det trods alt er så vigtig en øvelse. Back squat er den traditionelle squat og også den øvelse du kan løfte tungest i, men andre variationer af squat er også rigtig gode øvelser

Hack squat – sådan ser den ud

Hack squat er en variation af den traditionelle squat hvor du har stangen og dermed vægtene placeret bag din ryg frem for foran dig. Der gælder de traditionelle regler for korrekt udførelse af squat med ret ryg, pres med hælene, skulderne tilbage, brystet frem, kig lige frem osv. Se video med korrekt udførelse af hack squat.

Der er dog den forskel at i hack squat holder du vægten væsentlig lavere end i back squat, front squat og andre typer af squat. Det betyder at du i hack squat skal køre vægten ned til du rører gulvet med vægtskiverne – altså til du ikke kan komme længere ned.

Udførelse af hack squat

Hack squat skal udføres lige som traditionel squat, men der er en ting der bliver meget anderledes i og med at vægten kommer ned på jorden. I begyndelsen vil det være en fordel at når vægten rammer jorden, holder du 1 sekund pause og løfter derefter vægten. Det er med til at styrke din teknik ekstremt meget. Det samme gør sig gældende for eksempelvis en øvelse som dødløft og variationer af dødløften.

Derfor skal du træne hack squat

Hack squat er en god type af squat øvelse fordi du aktiverer nervesystem meget. Du opnår en god koordination. Det i kombination med en stor udskillelse af hormoner som growth hormone og testosteron er med til at din generelle styrke og størrelse forøges.

Nogle gange kan man godt køre lidt død i nogle øvelser og det kan derfor være en god ide at skifte øvelser. Hack squat og back squat minder meget om hinanden, men ved at skifte til hack squat i en periode vil du snyde kroppen og du vil derved kunne opnå en bedre fremgang.¨

“NB: Denne artikel er oprindeligt skrevet til nettraening.dk, og Fitnews kan derfor ikke garantere indholdets kvalitet. Søg evt. efter andre artikler om emnet her på siden.”