gr+©n-teaThe anses for at være den drikkevarer som flest verden over, indtager efter vand. Heraf udgør sort the 80% og grøn the 20%.

Grøn the er lavet ud fra de samme blade som den sorte the, som hedder Camellia sinensis. Disse blade har i fremstillingen af grøn the, kun været udsat for meget lidt oxidation, i modsætning til andre typer af the. Den skrøbelige fremstilling af den grønne the, medfører, at mængden af antioxidanter og fordelagtige polyphenoler, bevares.

Før i tiden blev den grønne the anvendt som traditionel medicin i Kina og Indien, med det formål at kontrollere og håndtere blødninger, til sårheling, hjælpe på fordøjelsen, forbedre hjertet og den mentale sundhed, samt regulere kropstemperaturen.

 

En af verdens sundeste drikke

Grøn the indeholder 0 kalorier, og kan med fordel nydes. Den betragtes for at være en af verdens sundeste drikke, hvilket blandt andet skyldtes indholdet af antioxidanter, som skiller sig signifikant ud fra andre the typer.

Nogle af de sundhedseffekter som grøn the har, inkluderer blandt andet kræft og hjertekarsygdom:

–       Kræft: polyphenolindholdet i den grønne the, har vist sig at nedsætte risikoen for tumorvækst.

I de lande hvor indtagelsen af grøn the er højest, viser tallene at forekomsten af kræft er mindre, men det er dog uvist om det er specifikt den grønne the der har denne effekt eller om andre livsstilsfaktorer spiller en rolle.

–       Hjertekarsygdomme: indtagelse af grøn the er forbundet med reduceret mortalitet, deriblandt fra hjertekarsygdomme – man undersøgte her deltagernes indtagelse af grøn the og om der var en sammenhæng med hvilken mængde man indtog og dets eventuelle effekt – 5 kopper the om dagen, viste sig at sænke risikoen for dødsfald, forårsaget af hjertekarsygdomme, i forhold til dem som drak mindre end en kop om dagen.

 

Kilden til sundhed

Derudover har andre studier vist at den grønne the er gavnlig i forhold til stress, kronisk træthed, pleje af huden, forbedre ledgigt ved at reducerer inflammation.

Denne drik må derfor betragtes for at fordelagtig at indtage, som vi burde benytter os mere af. Den er en kilde til sundhed, og forebygger en lang række sygdomme.

 

Af Nanna Aagaard Larsen