Måske du i den sidste tid har hørt om misdannelser af fostre, fordi gravide ikke har spist nok folat. Men hvad er folat og hvordan skal du sørge for at få tilstrækkeligt af det?

På nogle vitaminpilledeklarationer ses benævnelsen folinsyre, men den rette benævnelse er folat, folacin eller folsyre. Folat er et vitamin tilhørende gruppen af B-vitaminer, og da den menneskelige organisme således ikke selv kan danne dette stof, skal det tilføres via den mad, vi spiser. Gode kilder er grønne grønsager så

som broccoli, bælgfrugter, spinat og bønner (brune), samt en smule i jordskok.

Af frugter er det især avocado, nødder, mandler, mangofrugt, hindbær og grapefrugt. Endvidere er brød og gryn gode kilder til folat. Én af de bedste kilder til folat er lever. Lever indeholder imidlertid så meget A-vitamin, at fosteret risikerer at tage skade. Gravide bør derfor ikke bruge lever som folatkilde. Leverpostej kan du dog roligt spise, især “Slagterens Hjemmelavede”; dér er der alligevel ingen lever i!
Hvis du er gravid, og din kost er fattig på folat, vil der opstå risiko for fosterskader, i det folat medvirker ved celledelingsprocessen samt ved proteinsyntesen (opbygning af proteiner fra aminosyrer). Dette kan føre til en form for blodmangel og yderligere forårsage neuralrørsdefekt på fosteret. Dette er alvorligt, da neuralrøret senere udvikler sig til hjerne og rygmarv. Imidlertid betyder dette også, at hvis din graviditet er længere fremskreden end uge 12, behøver du ikke længere bekymre dig om dit folatindtag i relation til neuralrørsdefekt. Anbefalingen for voksne er 300 mikrogram folat, men sundhedsstyrelsen anbefaler, at gravide indtager 400 mikrogram folat pr. dag. En sund og varieret kost kan godt komme til at indeholde den anbefalede mængde, men da folat kan ødelægges ved opvarmning (op til 50-100%), bør gravide tage folat som tilskud. Faktisk bør kvinder tage folattilskud allerede, når de planlægger at blive gravide. Neuralrøret udvikles nemlig så tidligt, at det kan gå hen at være for sent, når de erfarer, at de er i lykkelige omstændigheder! Vær opmærksom på, at folats beskyttende virkning ikke ses hos kraftigt overvægtige.

Referencer: Ernærings & Levnedsmiddelleksikon, Nordiske Næringsstofanbefalinger, Fødevaredirektoratet. Human Nutrition and Dietetics.