shutterstock_85800346 kopiNu om dage er det svært at holde igen med de ”gode sager”. Grunden er så simpel, at det er tilgængeligt over alt. Vandre man igennem byen vil slikboder, pizzariaer, shawama grillbarer og hvad ved jeg være over det hele. Man bliver fristet, og selv den bedste falder i nu og da.

Det er umuligt at gøre disse ting utilgængelige ude i samfundet, da de er over alt. De vil med stor sandsynlighed også nægte at lykke deres forretning, selvom du spørger pænt. Og egentlig er det jo ikke det vi er interesseret i, for selv os der går op i sport og helbred vil gerne mæske os i ny og næ.

Dog er der noget vi kan gøre. Vi kan beskytte os i vores eget hjem. En lille oase, hvor vi ikke bliver fristet konstant. Hvordan gør vi det? Svaret er så simpelt som titlen på artiklen her foreslår det. Vi tager ganske enkelt, og gør de ”gode” ting tilgængelig, og de ”dårlige” ting utilgængelige.

Simpelt sagt betyder det, at du skal tage og smide alt ud af huset du har som er usundt. Is, slik, kager, sukker osv. skal ud. Kan du alligevel godt lide at have lidt på lager, så gør det MEGET besværligt at få adgang til det. Hvis du f.eks. har et skur, så smid alt sådan noget derud i en kasse. Stil yderligere nogle andre ting ovenpå, så det er et h*lveds besvær at få det gravet op.

Min egen erfaring siger mig, at dette virker ganske glimrende. Et tidspunkt hvor ens dovenskab endelig kommer en til gode.

Modsat kan du gøre alle de ”gode” ting tilgængelige. Køb en pose gulerødder, nogle æbler, lidt nødder og hvad der ellers kunne være en lækker snak uden man gider have for meget. Tilbered det, så du faktisk gider at spise det. Skær gulerødderne pænt ud og stil dem et nemt tilgængeligt sted. Skær æblerne i både og dryp lidt citronsaft på, så de ikke bliver brune. Stil nødderne i små skåle (gerne varieret), og evt. strøg lidt salt på hvis du kan lide det.

På den måde har du lidt at gumle på, og det er kun besværligt at forberede det nu og da. En halv time til en times arbejde kan gøre mange gode snacks klar til 2-3 dage. Brug fantasien til hvad det kunne være.

Følger du dette råd, vil du have hjulpet dig selv et godt stykke af vejen. Prøv at gøre det til en leg eller en udfordring, at gøre de gode ting tilgængelige og de dårlige ting utilgængelige.

“NB: Denne artikel er oprindeligt skrevet til nettraening.dk, og Fitnews kan derfor ikke garantere indholdets kvalitet. Søg evt. efter andre artikler om emnet her på siden.”