shutterstock_88337761Når mange af os skal løbe, så vil vi gerne gøre det så godt og effektivt som muligt. Derfor er støtte øvelser til løb ikke nogen dårlig tanke. Men hvilke øvelser skal man så lave? Og hvorfor lave dem? Lad os kigge nærmere på det.

“Hip flexors” eller hofte bøjerne som det bliver kaldt på dansk, er ofte skyld i dårlig og ineffektiv brug af hoften. Rigtigt mange bevægelser starter for hoften, og i tilfælde med løb er dette også sandt. Når hofte bøjerne er stive og usmidige, kan de forhindre benene i at bevæge sig naturligt og effektivt. Det er med andre ord en bremse vi har siddende. Smidighedstræning med fok på at strække og afslappe hoftebøjerne er løsningen. Der findes mange øvelser der gør dette, men i dette indlæg vil én øvelse blive demonstreret:

En anden øvelse man kan lave for at forbedre sit løb er eksplosive hop. De vil påvirke dine benmuskler anderledes, samtidig med at de vil lære dig at bruge hele kroppen i én kraftig bevægelse, som vil have en positiv overførsel på dit løb. Det er meget enkelt. Kan du ikke hoppe højt, kan du nok stadig forbedre din løbeteknik en del. Denne video demonstrere hvordan man sammensætter squat og lodret hop med nogle vægte. Overvej det hvis du gerne vil løbe bedre:

Der kan sikkert gøres mange flere ting for at forbedre dit løb. Start med dem her og tjek hvordan det virker. Skriv gerne tilbage uanset hvordan du oplever effekten.

“NB: Denne artikel er oprindeligt skrevet til nettraening.dk, og Fitnews kan derfor ikke garantere indholdets kvalitet. Søg evt. efter andre artikler om emnet her på siden.”