Af Morten Engsig Christensen

Ifølge amerikanske sciencedaily.dk ser det ikke ud til at gang i sig selv er nok for at holde formen ved lige. University Of Alberta, Canada har undersøgt effekten af lavintensitets-træning og gang ser, når man sammenligner med træning hvor intensiteten hæves, ikke ud til at have nogen særlig helsemæssig effekt.

Hvad gjorde de?
Universitetet udstyrede en gruppe med skridttællere og bad dem udføre et 10.000-skridt program ved en selvbestemt

intensitet. En anden gruppe blev bedt om at gennemføre et kredsløbsprogram bestående af løb på løbebånd samt cykling på stationære cykler. Denne gruppes intensitet blev sat til at de skulle yde således at de under træningen kun kunne tale med max én til to sætninger.

Der var 128 personer i forsøget der varede i seks måneder og den gruppe der havde dyrket kredsløbstræning havde forøget deres iltoptag med 10 %. Gå-gruppen havde ”kun” øget deres iltoptag med 4 %. Blodtrykket faldt også med 10 % for gruppen der dyrkede kredsløbstræning, frem for igen ”kun” 4 % for gå-gruppen.

Høj intensitet er vejen
Dr. Haper der ledede forsøget siger til sciencedaily.com at han er bekymret for at folk tænker at det er antallet af skridt der tæller – ikke intensiteten. Det program gå-gruppen udførte – 10.000 skridt pr. dag er glimrende til at komme i gang, men som Dr. Harper udtaler ”Man skal øge intensiteten en gang i mellem – gå f.eks. 200-400 i rask tempo”, og slutter med følgende ”Bevæg dig mod højere intensitet i træningen og vær ikke flov over at tage noget af den i rigtig høj intensitet”.

Hvad gør vi så?
Dr. Haper er jo kommet med et forslag – højere intensitet i gangen, også kaldet powerwalk. Der er mange andre muligheder: løb kunne være en, kredsløbstræning i det lokale motionscenter kunne være en anden og ikke mindst holdtræning som spinning kunne være en tredje. Forbrændingen i stavgang er også væsentlig højere end i almindelig gang og nu hvor vinteren sniger sig ind på os, er dette oplagte fysiske aktiviteter. Konklusion er dog som altid – hold dig fysisk i gang.