De fleste forbinder det spanske køkken med dybstegte ”patatas”, hvidt brød, skinke og stegt tapas, der er fedtet ind i litervis af olie.

Det smager ganske vist fantastisk, men mange mener, at retterne ikke helt lever op til Sundhedsstyrelsens anbefalinger om at spise sundt.

Derfor er en tur til spanske himmelstrøg oftest ikke en oplagt mulighed for dem, der ønsker at komme hjem fra ferien uden at føle sig lige så træt og sløv som en skovsnegl.

Det er forståeligt nok. Men man skal huske på, at Spanien er et land med en unik placering, når det kommer til naturlige fødekilder.

Og selv om det vegetariske køkken endnu ikke har nået samme standarder som dets modstykker i Paris og London, er spanierne i stigende grad mere og mere bevidste om, hvad der er sundt, og hvad man skal holde igen med.

Herunder er en lille oversigt over, hvad man kan forvente at finde i det spanske køkkens sunde afdeling.

 

Frugt

Frugter smager bare bedst i det land, hvor de bliver dyrket. Og det gælder i høj grad også i Spanien, hvor den friske frugt er uden sammenligning i Europa.

Spanien har som mange ved længe været førende indenfor eksport af appelsiner og mandariner i det vestlige Europa, men figner, pærer, ferskner, abrikoser, blommer, kirsebær og æbler er også at finde på menukortet over frugter, der sammensat udgør en farverig dessert eller morgenmad.

 

Solmodne tomater

Tomater er helt sikkert en essentiel ingrediens i spansk madlavning. Og med god grund. De smager fantastisk og indeholder store mængder af A-vitamin og C-vitamin.

Spanierne nyder tomater på mange forskellige måder- i salater, på brød, eller de skærer dem i skiver og spiser dem som æbler. Tomater bruges også i gryderetter eller bages i ovnen, fyldt med kød eller fisk.

 

Frisk fisk

Spanien har en unik placering mellem Middelhavet og Atlanten, og derfor er det også naturligt at fisk indgår som en fast del af det spanske køkken.

Hvis man jævnligt inkluderer fisk i sin diæt, er man sikker på at få rigeligt med Omega-3, der hjælper med at reducere kolesterol og giver smukt hår og hud.

Spanske middelhavsretter bruger generelt altid friske ingredienser i ukomplicerede opskrifter, som for eksempel retten Pescado en Salsa de limon.

Her er frisk fisk bagt med citronskiver i hvidvin, og retten bevarer råvarernes naturlige smagsnuancer samtidig med, at de står i perfekt kontrast til hinanden.

 

Olivenolie

De fleste vil nok ikke mene at olie bør stå højt på listen over sunde ting i denne verden. Men der er egentlig en stor forskel på ”fedt” og ”fedtet”.

Og faktisk kan de gode  fedtsyrer i olivenolie være med til at nedsætte kolesterol, og dermed beskytte mod hjertesygdomme.

Det er også videnskabeligt bevist, at olivenolie kan hjælpe med til at mindske risikoen for blodpropper.

Der findes uhyggeligt mange forskellige former for olivenolie og der er nærmest én for hver ret i det spanske køkken. Mange af dem bruges ikke kun til at stege i, men også til tapas og salater.

 

Log ind på momondos rejsehjemmeside for at finde den bedste pris på dit fly til Barcelona

denne vinter. momondo er den førende rejsesøgemaskine og screener hele nettet for at finde lige akkurat den rejse, der passer bedst til dig. Husk også at læse sidens mange cityguides, der giver dig den bedste vejledning til fantastiske restauranter overalt i Spanien.