Det behøver ikke at være ubehageligt at komme i form og holde den slanke linje.

Og det er ikke nødvendigt at tvinge sig selv til at løbe, hvis man ikke har lyst til det. Det kan i al sin enkelthed gå ud på at “gå en tur”.

Ifølge Christer Rolf, der er overlæge i idrætsortopædi i Sverige, forbrænder man lige så mange kalorier ved at ” Walke ” 5 km, som på en løbetur af samme distance.

Løbe eller gå?
Energiforbruget er altså stort set konstant i forhold til den tilbagelagte distance, hvad enten man går eller løber. Men da det naturligvis tager længere tid at gå 5 km, end det tager at løbe samme distance, er det ud fra et tidsøkonomisk synspunkt stadig mest effektivt at løbe.

Kroppen har imidlertid lettere ved at forbrænde fedt, når man går end når man løber. Det hænger sammen med kroppens forbrændingssystem i forhold til træningensintensitet. Jo højere tempo, desto mere energi forbrændes i minuttet, og desto mere vil kroppen forbruge af sine sukkerdepoter. Jo lavere tempo, desto lettere er det for kroppen at tære fedtdepoterne undervejs.

Det lave tempo når man går og den begrænsede belastning på muskler, sener og led i forhold til løb, gør det muligt at gå meget længere tid, end man ville kunne løbe. Og dermed at forbrænde mere fedt.

Det er selvfølgelig ikke nok alene at gå lange ture for at tabe sig. Det er mindst lige så vigtigt, at spise god og sund mad og at holde igen med de fede madvarer. Men er disse to forudsætninger til stede, burde det ikke tage lang tid, før resultatet kan ses på lårene og sidebenene.

Er du kun interesseret i at tabe dig, og har du god tid, er gåture således den perfekte motionsform.

Hvis du også gerne vil opbygge din kondition og styrke krop og udholdenhed yderligere, er det en god ide at supplere gåturerne med andre træningsformer; f.eks. styrketræning, aerobic og spinning/bodybike.

Især dagen efter en hård træning i et motionscenter er en gåtur noget nær den ideelle træningsform til at restituere sig på. En lang gåtur løsner op for muskler og led. Samtidig kan man jo få set noget andet end ens refleksion i centerets spejle…

Det at gå behøver iøvrigt ikke kun at være noget, man gør i sin fritid. Man kan tage trappen i stedet for elevatoren på arbejdet eller gå i stedet for at køre bil, når det er muligt.

Alt tæller med i det samlede energiregnskab.