Du kender det godt. Du burde træne, men orker det ikke lige, efter hele dagen har stået på den anden ende. En enkelt gang eller to er det jo ikke noget problem i det store billede.

Men i en stresset periode kommer man nemt helt ud af træningsrytmen. Så her er et trick til at få dig ud af døren, selv om sofaen trækker.

Trin 1: På vejen hjem fra arbejdet sender din venstre hjernehalvdel “fyraftens stressmeddelelser i stil med den her: “Det har været en dårlig dag på arbejdet, så tag du bare hjem og slap af!” Og: “Du kan jo bare træne i morgen i stedet.”

Trin 2: Eftersom beskederne kommer fra den vestre del af hjernen, bør du rent faktisk “lyve” overfor den og svare noget i stil med: “Jeg skal ikke træne i dag, jeg skal bare have noget afslappet tøj på og gå lidt rundt i huset.” Denne taktik stopper de fleste negative beskeder fra den venstre hjernehalvdel- i hvert fald et stykke tid. Når du så kommer hjem, skal du bare tage træningstøjet på med det samme eller pakke tasken. Men husk din historie, det er bare ren afslapning!

Trin 3: Lav en kop kaffe, the eller spis noget, der kan booste dit blodsukker. Sæt noget musik på imens.

Trin 4: Herefter stikker du hovedet ud af døren bare for at tjekke vejret. Gå en tur ned af vejen i retning af centeret bare for at se til naboerne på den side af vejen. Og før du ser dig om, er du kommet ud af døren og er på vej til træning.