Funktionel træning er fedest! Sådan er det bare. Det er det samme med måden made træner på og ens evner. Der er eksplosiv kraft også fedest. Men hvorfor er funktionel træning godt, og hvordan kan du komme ordenlig igang med funktionel træning?

Hvad er funktionel træning

Helt basalt er funktionel træning en træningsform hvor du træner mod at kunne bruge din træning til noget. Om det er i hverdagen eller til din primære sport er egentlig ligegyldigt. Det vigtigste ved funktionel træning er at du kan bruge det til noget. At din træning ikke bare er træning for at tabe dig eller for at blive stor. Funktionel træning skal kunne bruges til noget, det skal være anvendeligt.

Derudover er det ofte sådan at funktionel træning giver folk er helt ny kropsholdning, instilling til tingene og mod. Funktionel træning er altså på mange måder rigtig godt for dig som idrætsudøver.

Funktionel træning og crossfit

Funktionel træning er ofte forbundet med styrketræning. En gren inden for funktionel træning er den træningsform der hedder crossfit – en træningsform der er blevet meget populær meget hurtigt. I crossfit bruger man hele kroppen, og pulsen kommer højt op. Det kombineret med vægte er rigtig godt for kroppen.

Øvelsesvalget ved funktionel træning og ved crossfit er som regel øvelser hvor så meget af kroppen som muligt er involveret. Har du ikke prøvet crossfit og vil du gerne træne på en måde der er funktionel, er det helt bestemt noget du skal overveje. Der er de seneste år kommet en del klubber rundt omkring i landet. Samtidig siger erfaringen at ved den funktionelle træning som crossfit er, er det også et socialt netværk – det er super fedt.

Funktionel træning i fitnesscenter

Måske er du ikke så meget til holdtræning. Du vil gerne træne for dig selv så du kan træne i dit eget tempo, med dine egne ønsker. Så kan du sagtens lave funktionel træning i et fitnesscenter. Det går ud på at overveje hvilke bevægelser du bruger i hverdagen og ved andre sportsgrene. Der er det eksempelvis sjældent at man lave en øvelse der minder om bænkpres.

I stedet for er det typisk sådan at du skal tænke rigtig store øvelser. Her er vi ude i noget olympisk løft. Olympisk løft er øvelser der også kræver en del teknik, men de er rigtig gode funktionelle øvelser. Er du ikke så meget til de funktionelle øvelser, kan du “nøjes” med de store styrkeløft.

De store styrkeløft er øvelser som squat, dødløft og militærpres. Også kropsvægtsøvelser er rigtig gode til din funktionelle træning. Du skal tænke på hvor ofte du bruger din krop som belastning i den virkelige verden.

Funktionel træning er bare fedest. Du kan bruge det i hverdagen frem for at det kun kan bruges specifikt til det du lige træner. Derfor kan det på det kraftigste anbefales at lave funktionel træning

“NB: Denne artikel er oprindeligt skrevet til nettraening.dk, og Fitnews kan derfor ikke garantere indholdets kvalitet. Søg evt. efter andre artikler om emnet her på siden.”