Front squat er en fantastisk øvelse, der bør være en del af dit træningsprogram. Du skal i hvert fald have mindst én squatvariation med i træningsprogrammet. Front squat er en alt for lidt brugt øvelse i fitnesscenteret. Det er synd, da øvelsen er super god

Squat generelt

Squatbevægelsen findes i mange varianter, hvor back squat er den mest kendte af dem alle. Det er den type squatøvelse, de fleste bruger i fitnesscenteret. Den kan laves som olympisk løft eller som styrkeløft. Rådet herfra er at placere stangen, hvor det er mest komfortabelt for dig.

Typer af squatøvelser

Der findes som sagt flere varianter af squatøvelser. Du kan finde dem alle her på Fitnews.dk ved at lave en søgning på den specifikke øvelse.

Full squat er en squatøvelse, hvor du kommer rigtigt dybt ned. Øvelsen er en rigtig god squatvarionation, hvor du aktiverer store dele af balderne sammen med forlårene.

Hack squat er, hvor stangen er placeret bag din ryg. Denne øvelse har også visse fordele. Derudover er der safety squat, box squat og single leg squat

Front squat – derfor!

Front squat er en eminent øvelse på mange måder. Lad os gennemgå nogle af de mange grunde til at lave front squat.

  • Front squat er mild mod lænden, da du i selve øvelsen vil være mere oprejst end traditionel back squat. Det betyder, at du aktiverer lænden mindre og mavemusklerne mere.
  • Mavemusklerne trænes i stor stil modsat back squat. Front squat kan altså bruges som en maveøvelse, da det kræver stor kraft fra mavemuskulaturen at holde kroppen oprejst.
  • Efterhånden som din tekniske kunnen stiger i front squat, vil du forbedre andre trykøvelser som bænkpres, skrå bænk og skulderpres.

Det var nogle grunde til at begynde på front squat frem for back squat. Laver du front squat, får du desuden også rigtig mange af de goder, der er ved at køre eksempelvis back squat.

Teknik i front squat

Lær teknikken i front squat, så du undgår skader! Få gerne hjælp fra en personlig træner. I starten vil du blive udmattet ved ganske lette vægte. Det skyldes, at din koordination ikke er optimeret. Det er en ny øvelse, og det tager derfor tid. På den anden side kan du nyde godt af rigtig god fremgang i øvelsen de første mange gange, du laver øvelsen.

Held og lykke med front squat – den glemte kongeøvelse.

NB: Denne artikel er oprindeligt skrevet til nettraening.dk, og Fitnews kan derfor ikke garantere indholdets kvalitet. Søg evt. efter andre artikler om emnet her på siden.