Er du blandt de mange, der ønsker fysiske forandringer? Hvorfor så ikke lade NU være vendepunktet?

Det skæringspunkt, der signalerer, at nu er du på vej mod din bedste form.

Det tidspunkt, hvor du én gang for alle vælger at slippe af med det ekstra usunde fedtlag.

Tidspunktet, hvor du endelig opnår at få en slank og stærk krop. Lige NU kan være det tidspunkt, hvor du træder over den magiske grænse – fra at slæbe dig gennem dagene til at nyde dem.

Tidspunktet, hvor du påbegynder de fysiske forandringer, som du fortjener,

Lyder det som noget, du kunne være interesseret i? Hvis ikke – så læg denne artikel fra dig og se, om du kan finde en anden, som indeholder noget, der interesserer dig. Hvis ja – eller bare måske, så fortsæt endelig – for så du får svaret på, hvad jeg mener, er det vigtigste element i at opnå fysiske resultater. Og det er ikke en umulig opgave. Alle kan opnå forandringer – men der er én enkelt og ganske simpel faktor, der afgør, om de gør det.

Igennem de sidste 25 år har jeg hjulpet folk til at opnå fysiske forandringer. Jeg har arbejdet med rigtigt mange mennesker og de har stort set alle haft forskellige forudsætninger. Forskellige indgangsvinker til, hvorfor de ville opnå forandringer. Forskellig fysisk grundform og genetiske forudsætninger. Men stort set alle har opnået de resultater, de ønskede. På trods af alles forskelligheder er der én fælles faktor (allerede inden starten af træningsprogram og diæt), som er udslagsgivende for, om de opnår deres mål. Og den faktor er – efter min bedste overbevisning – altafgørende for, om målsætningen kan indfries.

Det er ikke et specielt træningsprogram, der gør forskellen. Ej heller hvilke redskaber, der bruges. Hvilken diæt, der følges, er heller ikke afgørende. Og det enkelte individs genetiske forudsætninger har heller ikke den store betydning, med mindre det handler om konkurrenceatleter. Selvfølgelig spiller både træning og diæt en vigtig rolle, når man ønsker at opbygge muskelmasse, forbrænde fedt og forme en flottere krop. Men ingen af de ting har den afgørende betydning for, om målet bliver nået.
Hvad er det så, der afgør, om man får den ønskede succes med sin satsning. Hvad er det, der gør forskellen på succes og fiasko. Det, som mine mest succesfulde klienter alle havde tilfælles, kan opsummeres med ganske få ord:

De havde besluttet sig for at opnå forandringer. De få ord – besluttet sig for – er den enkle hemmelighed for at opnå fysiske forandringer. Jeg ved godt, det havde været meget enklere, hvis jeg havde fortalt, at nu var der kommet en ny pille på markedet, som du blot skulle have en recept på fra din læge. Glem det. – Og tro heller ikke, at det er nok bare at læse om, hvordan man kommer i god form. I mit virke som publisher af diverse træningsmagasiner har jeg igennem årene publiceret et utal af artikler om, hvordan man skal træne og spise for at komme i top form.

Betyder det så, at samtlige læsere alle er i kommet top form? – Næppe! Hvorfor er læsere, samt alle dem der har købt, læst og set det hav af træningsbøger og videoer, der i dag findes på markedet, så heller ikke alle sammen i top form? Først og fremmest fordi de har glemt det vigtigste. Det – der er den afgørende forskel på at vide, hvordan man gør – og rent faktisk at gøre det…

Det at beslutte sig og handle på beslutningen
Jeg tænker ikke på de nytårsfortsætter, som de fleste laver hvert år i stil med: “I det nye år kunne jeg godt tænke mig at komme i form”. Masser af danskere har dette punkt prioriteret højt på listen hvert nytår, men blot ganske få får det realiseret. Hvorfor? – Fordi der er en verden til forskel på at formulere et nytårsfortsæt og så rent praktisk handle efter, hvad man har besluttet sig for at gøre hver dag hele året.

Træffer du for alvor en beslutning, så sker der det, at din hjerne vågner og begynder at lede efter en måde, hvorpå den kan realisere din beslutning. Du begynder at udvikle en intens fornemmelse – et bevidst og ubevidst dybt forankret behov for at opnå den forandring, du har besluttet dig for skal ske i praksis. Den fornemmelse er, hvad man kalder for indre lyst. Og lysten skal nemlig komme indefra. Og før du ved af det, begynder du hver dag at længes efter, at de ønskede forandringer skal ske – din indre lyst er blevet til et brændende behov.

Hvis du stadigvæk mener, at NU skal være det skæringspunkt, hvor du vil være i god form og én gang for alle slippe af med de ekstra kilo og dermed opnå egenskaberne: Energi, selvværd og overskud. Så er det nu, du skal fokusere på, hvordan du får peget din motivation mod at opnå de ønskede resultater. Tænke på, hvordan du får skabt et brændende ønske om at opnå dine mål. Heldigvis er vi alle i stand til brændende at ønske os noget. De fleste af os har desværre bare glemt, hvordan det er. Glemt forventningens glæde, der opstår undervejs, mens vi arbejder henimod vores mål. Og ikke mindst den totale følelse af lykke og tilfredshed, der opstår, når målet er nået.
Hvorfor vi har glemt denne afgørende fornemmelse for succes, kan der være mange årsager til. Vi kan befinde os i en situation, hvor det kan være svært at komme videre fra. Eller vi kan være omgivet af mennesker, der gør alt, hvad de kan for at overbevise os om, at vi ikke har dette brændende ønske. Der findes desværre negative og kyniske mennesker alle vegne, hvis eneste formål er at overbevise dig om, at du ikke kan nå dine mål.

Ofte som et udslag af at de ikke selv har nået deres mål – eller endnu værre har opgivet nogensinde at nå det. Hvis du vil videre og nå dine mål – undgå deres selskab. Det er utroligt demoraliserende at være i selskab med den slags negative mennesker. Men fordi du kender nogle, der har givet op – er det ikke ensbetydende med, du behøver at gøre det. Det eneste, du skal gøre for at komme videre, er, at beslutte dig for det.

Det lyder måske for nemt – bare at træffe en beslutning. Men hvis den beslutning indebærer, at du skal lette røven og komme igang – og blive ved med at holde dig igang, hvordan gør du det så rent praktisk. Igen er svaret enkelt: Find et argument – eller endnu bedre mange argumenter til at gøre det.

Det, at have en årsag til at skabe forandringer, er det brændstof, du har brug for til at opnå motivationen og det brændende ønske om at nå dine forandringer. Der er en kæmpe forskel på sige: “Jeg kunne godt tænke mig at opnå forandringer” – og “Jeg skal opnå forandringer”. Hvilken ryger vil have størst succes med et rygestop? Ham, der siger: “Jeg kunne godt tænke mig at stoppe, for jeg tror ikke, det er sundt.” – Eller ham, der siger: “Rygning ødelægger mine lunger”.

Hvilken kjole tror du, at du vil bruge penge på, hvis din reaktion, når du ser to forskellige hænge i et vindue, er henholdsvis – “Den kunne jeg godt tænke mig” eller “Den må jeg simpelthen eje”.

Ønsker du varige fysiske forandringer, er det første, du bør gøre, at lave en liste over alle de fordele, det vil medføre i din hverdag. Vær grundig og få så mange detaljer med som muligt. Får du brug for yderligere motivation, så prøv følgende: Stil dig nøgen foran et spejl – og kig godt og grundigt på dit eget spejlbillede. Er du tilfreds med, hvad du ser? Tænk på – hvis du er over 20 år, er du allerede begyndt på det naturlige fysiske forfald.

Det spejlbillede, du ser nu, er det yngste og måske sundeste, du nogensinde vil komme til at se ud og føle dig resten af dit liv… – … medmindre du beslutter dig for at gøre noget ved det. Men det er ikke nok blot at kaste et tilfældigt blik på spejlet. Se godt og grundigt efter. Husk på – det, du skal se i spejlet, er dit virkelige spejlbillede. Ikke det billede vi er så gode til at kalde frem på skærmen – det billede, der sjældent er synkront med virkeligheden, men en erindring om, hvordan du har set ud – eller ville ønske at du så ud!

Stil dig selv en række spørgsmål: Hvordan har jeg det med den måde, jeg ser ud på? Er jeg tilfreds? Kunne jeg tænke mig at se anderledes ud? Hvordan? Mens du besvarer disse spørgsmål, bemærk så, om der ikke begynder at dukke nogle argumenter op til, hvorfor at du godt kunne tænke dig at opnå forandringer.

Når det sker – skriv begrundelserne ned på et stykke papir og sæt dem op et sted, hvor du vil se dem hver dag – på toiletspejlet, i skrivebordsskuffen eller endnu bedre på køleskabsdøren. Læs det op for dig selv, som det første du gør om morgenen og det sidste du gør, inden du går i seng. Prøv det – og du vil blive overrasket over, hvor meget ekstra motivation det skaber. De begrundelser, du har valgt, vil være til stor hjælp på den rejse mod de fysiske forandringer, som du har valgt at indlede.

Skulle du vælge ikke at benytte dig af disse ganske enkle, men dog effektive virkemidler, så gør dog i det mindste dig selv en stor tjeneste. Lad være med at fortsætte med at gøre de samme ting, som du hidtil har gjort. Hvis du ønsker forandringer – nytter det ikke noget blot at gøre, som du har gjort hele tiden. Sådan virker det ikke. Hvad, der virker, er at finde frem til den virkelige grund til, at du ønsker forandringer. Og på baggrund af det lave den afgørende beslutning om at skabe forandringerne. Hvis du gør det, så er du på vej til at gøre NU til det tidspunkt, hvor forandringerne indtræffer.

Af Steen Broford

Læs mere her: Skal du være fitnews nye forvandlingsprojekt

Om forfatteren: www.broford.dk