folinFolsyre (og andre B-vitaminer) har flere sundhedsfremmende egenskaber, end man hidtil har vidst.
Tidligere forskning har bl.a. dokumenteret, at de hjælper med at mindske risikoen for hjerte/karsygdomme. Men nu viser to nye undersøgelser, at vitaminerne tilmed har en beskyttende effekt mod knogleskørhed.

B-vitaminernes gavnlige virkninger skyldes til dels, at de hjælper kroppen med at nedbryde det potentielt skadelige stof, homocystein, der opstår ved omdannelsen af aminosyren methionin til det vigtige stof cystein. Mangel på folsyre, vitamin B6 og B12 kan føre til forhøjet indhold ad homocystein i kroppen og en deraf forhøjet risiko for bl.a. åreforkalkning og Alzheimers syge.
Nu viser en hollandsk rapport, at mænd og kvinder med forhøjede homocysteinniveauer har dobbelt så højt knoglebrud forårsaget af knogleskørhed sammenlignet med personer, der har lavere homocustein-indhold.

En tilsvarende amerikansk undersøgelse dokumenterer, at de mænd og kvinder, som har de højeste homocystein-niveauer har næsten fire gange så høj risiko for knoglebrud, som dem med de laveste homocystein-niveauer.

Folsyre tilhører gruppen af B-vitaminer. Folsyre, folat og folacin er navne på de naturligt forekommende former, hvor folinsyre er den syntetiske form. Folsyre finder du blandt andet i bælgfrugter, grønne grønsager og lever. Det anbefalede daglige indtag er 0,3 milligram for ikke gravide voksne og 0,4 milligram.