fodboldAf Nanna Aagaard Larsen

Et dansk studie fra Københavns universitet har demonstreret, at fodboldtræning forbedrer blandt andet hjertefunktionen og reducerer blodtrykket hos mænd med type 2 diabetes. Derudover er det også påvist, at træningen nedsætter behovet for medicin til denne målgruppe.

En af fagfolkene bag forsøget fortæller, at mange patienter med type 2 diabetes har en mindre fleksibel hjertemuskulatur end andre, hvilket også er en af de effekter som denne livsstilssygdom har på hjertets funktion, hvilket øger risikoen for hjertestop.

 

Fodboldens effekt på hjertet

Fodboldtræningen havde den fantastiske påvirkning på hjertet, at det forbedrede fleksibiliteten af hjertet og at hjertemuskulaturen blev påvirket i en sådan grad, at den kunne arbejde 29% hurtigere end før, og at der efter en træningsperiode på 3 måneder vil kunne se, at hjertet er blevet 10 år yngre. Dette medfører rent fysiologisk, at den fysiske form hos den enkelte type 2 diabetes patient vil forbedres og at den enkelte dermed også vil opleve, at de får en større ydeevne og større udholdenhed pga. blandt andet den øgede lungekapacitet.

 

Fodboldtræning og blodtryk

I starten af forsøget var det op til 60% af deltagerne, som havde for højt blodtryk og dagligt tog blodtryksnedsættende medicin. Men også her havde fodboldtræningen en positiv indvirkning, hvor man både så en reducering af det diastoliske blodtryk samt det systoliske. Denne træningsform har dermed den betydning, at behovet for blodtryksmedicin kan blive nedsat, da man igennem denne træningsform selv kan være med til, at nedsætte sit blodtryk, samtidig med at man booster sin sundhed i andre retninger.

Udover disse påvirkninger, så har fodbold som fysisk aktivitet, mange andre fordele, såsom det fællesskab man opnår ved at dyrke denne sport, hvilket også gør at man kan finde motivationen til, at være fysisk aktiv sammen med andre. Samtidig med at man er social, så er træningen også sjov og udfordrende, hvilket er et vigtigt aspekt i træningen, da det dermed bliver en leg at være sund, da man ikke i samme grad lægger mærke til at man træner.