Det sker for rigtig mange af os der løber – skader!

Løb er blevet trendy som aldrig før og hver tredje dansker snører i dag jævnligt løbeskoene for at tage en tur i det fri. Men selvom løb har mange positive sidegevinster, så oplever flere tusind danskere, at joggeturen ikke kun betyder god motion, men også slemme skader. Nye tal fra Ulykkes Analyse Gruppen ved Odense Universitetshospital viser, at løb er en af de sportsgrene, hvor flest kommer til skade. Faktisk får omkring 4000 danskere årligt løberelaterede skader.

Ifølge specialist i sportsskader Eivind Møller er der en god grund til denne udvikling.

”Løb er blevet utroligt populært og mange er tilmed blevet meget ambitiøse med deres sport. Folk vil slå deres egne rekorder eller løbe maraton. Det er der selvfølgelig ikke noget galt i, men mange vil se resultater med det samme og går for hurtigt frem med træningen. Og så går det ofte galt, fordi kroppens mekanik slet ikke er gearet til den øgede træningsmængde. Det skyldes typisk skævheder i kroppen eller mangel på fleksibilitet, der på grund af belastningen får alvorlige konsekvenser,” siger Eivind Møller, der er uddannet fysioterapeut og osteopat og har mere end 15 års erfaring med sportsrelaterede skader.

 

Fem gode råd til at undgå skader: 

1. Varm op med udstræknings- og fleksibilitetsøvelser, inden du løber af sted.

2. Lyt til din krop og hold hellere et par dages pause, hvis du oplever kraftig ømhed eller smerter.

3. Husk din restitution. Formen bliver kun bedre af at lade kroppen regenerere.

4. Hvis du vil øge træningsmængden, så gør det i små etaper og vær hele tiden opmærksom på din krops reaktioner.

5. Søg professionel behandling, hvis du oplever smerter, som ikke går væk, efter du i en periode har holdt pause fra dit løb.

 

Her kan du se en video med gode råd til at undgå løbeskader ved hjælp af øvelser og få fif fra maratonløber Henrik Them.

Her kan du se en video med gode råd fra Henrik Jørgensen.