Antallet af fitnesscentre forbeholdt kvinder er i kraftig vækst syd for grænsen. På blot tre år er antallet af centre i Tyskland vokset fra under 50 til over 300.

Fitness- og wellnesscentre målrettet kvinder vokser stærkt i Tyskland, viser en aktuel opgørelse i Deloittes nyhedsbrev om den tyske fitness-sektor, som sætter fokus på aktuelle tendenser i branchen.

Før 2004 var kun den luksusprægede kæde Wellness bei Tiffany aktiv på det tyske marked. Siden har fire større kæder etableret sig, og det samlede antal centre har nu passeret 300.

Et eksempel er kæden Mrs. Sporty, der har den tidligere tennisstjerne Steffi Graf som medejer. Siden kæden åbnede i 2004, er der kommet 83 centre til. Derudover har kæden tegnet yderligere 87 franchisekontrakter på kommende centre.
De nye centre er generelt små og intime med et areal omkring de 150 kvadratmeter. Til sammenligning er kommercielle centre i Danmark i gennemsnit over 1.000 kvadratmeter.

Ud over den fysiske træning, som generelt er relativt moderat og forsøgt tilpasset kvinders behov, lægger mange af centrene vægt på også at kunne tilbyde wellness, ernæringsrådgivning og en afslappet, familiær stemning.
Disse kvaliteter er bevidst valgt for at tiltrække lidt ældre kvinder, som ikke føler sig tilpas i traditionelle fitnesscenter. Den nye bølge af kvindefitnesscentre i Tyskland har da også mange kvinder fra 40 år og opefter som kunder.