Det er meget fint at bevare et ungdommeligt ydre, men hvis sindet går i forfald, kan det være så som så med udseendet. En tilsyneladende yderst effektiv kilde til bevarelse af de mentale præstationer er imidlertid et højt indtag af fisk.

Det er meget fint at bevare et ungdommeligt ydre, men hvis sindet går i forfald, kan det være så som så med udseendet. En tilsyneladende yderst effektiv kilde til bevarelse af de mentale præstationer er imidlertid et højt indtag af fisk.

Der findes i forvejen oceaner (bogstaveligt talt) af forskning, som fremhæver værdien af fisk i forbindelse med optimering af hjernens funktioner. Nu er videnskaben på banen med et par nye undersøgelser, der peger på fisk som god ”hjerneføde”. Den ene undersøgelse er norsk og foretaget af forskere fra Universitetet i Oslo, der udvalgte 2.000 mænd og kvinder i alderen 70-74 år og fandt, at de personer, som spiste over 10 gram fisk dagligt, klarede sig betydeligt bedre end resten i tests af åndsevnerne. I den anden undersøgelse, iøvrigt af hollandsk oprindelse, påviste forskere i et forskningsprojekt udført på 800 50-70-årige, at åndsevnerne forringedes langsommere (målt over en 3-årig periode) hos dem med højest indhold af omega-3 fedtsyrer i blodet. En tilsvarende virkning er også fundet hos de kvinder, der drikker mere end tre kopper kaffe dagligt. I tidsskriftet Neurology skriver forskere på baggrund af en undersøgelse af 7.000 mennesker, at kvinder med et dagligt kaffeforbrug på over tre kopper, var mindre udsatte for forringelse af hukommelsen. Denne fordel syntes tilmed at blive mere udtalt med alderen, idet kaffedrikkere var 30 procent mindre tilbøjelige til at opleve forringelse af hukommelsen ved 65-års alderen og hele 70 procent mindre tilbøjelige, når de havde passeret de 80.
Og imens vi nu er ved det med hjernen, så er der såmænd også en ny undersøgelse, hvor forskere har fundet frem til, at stoffet beta-caroten har en præserverende indvirkning på hjernens funktioner, især hukommelsen. De 4.000 mænd, som medvirkede i undersøgelsen, tog enten 50 milligram beta-caroten som tilskud hver anden dag eller identiske men virkningsløse piller. Adskillige år senere, efter resultaterne blev gjort op, kunne forskerne se en klar forskel og vurderer, at den aktive behandling kan have en signifikant positiv indvirkning på en persons risiko for at udvikle demens.

Kilder: American Journal of Clinical Nutrition