Et skridt ad gangen – ellers snubler du

I de uger af januar måned bugner fitnesscentrene altid af mennesker.
Du skal stå i kø til næsten samtlige maskiner, og det kan være næsten umuligt at få plads på de forskellige hold. I februar begynder det at tynde ud, og i marts måned er der normaltilstande igen. Det er så sikkert som amen i kirken! Det er da også en offentlig hemmelighed, at cirka halvdelen af dem, som har et abonnement til et træningscenter stort set aldrig dukker op.

Spørgsmålet lyder: hvorfor holder halvdelen af dem, der melder sig ind i januar op med at træne, når marts måned starter? Forklaringen er med garanti, at de ikke er kommet ordentligt ud af starthullerne. Rigtig mange starter ud i et alt for højt gear, og hvis du presser dig selv for hårdt til at begynde med, risikerer du at løbe sur i træningen. Samtidig øger du risikoen for skader og overbelastning. Det er helt naturligt (og kun et godt tegn), at du oplever muskelømhed, når du genstarter træningen, men husk: den muskelømhed du fornemmer, må du aldrig forveksle med muskelsmerte, så mærk godt efter og lyt til, hvad din krop fortæller dig.

Hvis du har holdt pause på blot et par uger, vil din præstationsevne med garanti være faldet. Det tager ikke lang tid at bygge den op igen, men det kræver tålmodighed – ellers kan det nemlig komme til at tage meget lang tid. Du kan desværre ikke regne med, at du kan løbe eller cykle lige så hurtigt, som du gjorde, inden du startede din pause. Ligeledes må du som udgangspunkt starte ud med lidt lettere vægte, end du løftede før din off season. En god tommelfingerregel er, at uanset hvor meget du løftede, inden ferien, så skær en tredjedel af vægten af. Byg derefter din power op i løbet af de næste par uger, og vupti så er du lige så stærk, som du var, inden ”genoptræningen” begyndte.

” Hvis du har holdt pause på blot et par uger, vil din præstationsevne med garanti være faldet. Det tager ikke lang tid at bygge den op igen, men det kræver tålmodighed – ellers kan det nemlig komme til at tage meget lang tid.”

Træn med dem du elsker og elsk din træning

Træning skal være så sjovt som overhovedet muligt. Der er ingen tvivl om, at hvis du føler det som en positiv oplevelse, hver gang du besøger dit træningscenter, så er der stor sandsynlighed for, at træningen bliver en rutine i din hverdag. Du skal naturligvis gøre alt for at finde lige præcist den form for træning, som passer til dit temperament og dine behov. Men ligegyldigt hvordan man vender og drejer den, så skal der nogle gange mere end selve træningen til for at få dig væk fra fjernsynet. Her kan din kæreste, dine venner eller din familie komme dig til undsætning. For det første fordi du elsker at være sammen med dine nærmeste – uanset om I træner eller ser en film har I det hyggeligt sammen. Og hvis I er to eller flere om at holde hinanden i ørene og minde hinanden i ørene og minde hinanden om, at I skal af sted, så er det nemmere at komme i gang. I behøver ikke nødvendigvis at træne sammen. Det vigtigste er blot, at I holder hinanden forpligtet på, at I skal af sted. Dog skal du være meget opmærksom på, at du vælger den rigtige træningsmakker. Vælg en der kan trække dig i den rigtige retning – og husk: den rigtige retning er altid opad!

” En træningsmakker kan være en god ide, hvis du mangler ekstra motivation. Men vælg din partner med omhu – vedkommende skal trække dig op og ikke ned!”