Kvindeløb er igennem årene blevet meget populært. Det gælder både de korte og lange distancer som maratonløb.

Den eksplosive udvikling i antallet af deltagere fortæller således, at kvindeløb med sikkerhed er kommet for at blive. Og det er dejligt på flere måder.

For det første viser det stigende deltagerantal med al sin tydelighed, at kvinderne bestemt ikke ligger på den lade side, og for det andet er det en super sundhedsmæssig investering i fremtiden.

Kvinder har nemlig i høj grad gavn af den motion, som løb giver.

Historisk tilbageblik

Det er ikke særlig lang tid siden, man mente, at det var usundt og unaturligt for kvinder at løbe, især de lange distancer. Og for få årtier siden var kvinder da også forment adgang til alle officielle maratonløb. Frem til 1948 var 100 m løb således den længste tilladte distance for kvinder. Vendepunktet kom først i 1967, efter at Kathrine Switser illegalt deltog i Boston Marathon. En løbsleder fik dog nys om dette og forsøgte at flå startnummeret af hende. Kathrine Switser havde imidlertid allieret sig med en stærk hammerkaster, der formåede at holde den vrede løbsleder på afstand. Det endte lykkeligvis med, at episoden var medvirkende til at sikre kvinder deltagelse ved Boston maraton fra 1972 og fremover. Men der skulle gå yderligere 12 år, før maraton for kvinder i 1984 kom på det olympiske program.

Kvindeløb

I dag spørges der ikke længere til, om kvinder er bygget til at løbe langt. Tværtimod mener videnskaben, at kvinder er rigtig gode på de lange distancer, hvilket kan skyldes, at kvinder sandsynligvis har en højere udholdenhed på grund af en god evne til at løbe med høj fedtforbrænding. Flere og flere kvinder løber da også maraton.

Danmarks ældste eksisterende kvindeløb er ALT for Damernes kvindeløb i København. Den 15. juni 1981 arrangerede Sparta i samarbejde med magasinet ALT for damerne det første egentlige kvindemotionsløb i Europa. Inspireret af kvindeløb i USA lykkedes det at få løbet op at stå, og ca. 600 deltagere løb deres første kvindeløb. Siden da har løbene være en kæmpe succes, og i 2009 vil i alt 24.000 kvinder løbe med over 3 dage – og dette er alene i København.

Ser man på deltagelsen af kvinder i på maraton distancen, var blot 5% af deltagerne ved det første Copenhagen Marathon i 1980 kvinder.

I 2009 regner arrangørerne med at slå ”kvinderekord”, og det ser allerede nu ud til at kvinderne vil udgøre mellem 20-25% af deltagerne.

Løb er også sund fornuft

Udover at det er sjovt, er der som nævnt i indledningen også andre sunde fordele for kvinder at løbe. Flere undersøgelser viser nemlig, at regelmæssig motion har positiv indflydelse på kvinders menstruationscyklus, fertilitet og graviditet samt menopausen. Derudover forebygger motion knogleskørhed, brystkræft m.m. Menstruationscyklusen er påvirket af en række hormonelle ændringer. Enhver kvinde oplever menstruationen meget individuelt. Nogle kvinder har store gener, mens andre slet ikke mærker noget til den. Det ubehag, som kan forekomme i en kvindes menstruationscyklus, defineres generelt som PMS (præmenstruelt syndrom). Det findes i mange varianter lige fra psykisk ubalance, ømme bryster, uren hud, kvalme, diarre eller forstoppelse, oppustethed og vægtforøgelse på grund af vand i kroppen. Det er gener og ubehag, som blandt andet løb kan rette op på. Derudover mindsker løbetræning de humørsvingninger, som ofte forekommer op mod menstruation.

Færre menstruationssmerter

Aktive kvinder har også langt færre menstruationssmerter end inaktive kvinder. Der er lavet en del forskning og konklusionen er ikke til at tage fejl af. Der er en langt lavere forekomst af smerter, ubehag og humørsvingninger hos gruppen af aktive kvinder.

Løb og menstruationscyklus

De fleste undersøgelser viser, at moderat motion er det mest gavnlig for kvinder, der ønsker at blive gravide. Her kan altså både for meget og for lidt motion være en afgørende faktor. Det er velkendt, at kvinder, som udøver hård udholdenhedstræning og for eksempel løber et stort ugentlig kilometerantal, kan få svigtende eller helt udsættende menstruation. Årsagen hertil menes at være en sammenhæng mellem for lav kropsvægt og fedtprocent, samt et stofskifte, som sparer på kroppens ressourcer, hvorfor de hormonelle funktioner sættes på vågeblus. Såfremt træningen nedtrappes, vil langt de fleste kvinders cyklus blive normaliseret igen, og at evnen til at få børn bliver derfor ikke forringet.

Løb og graviditet

Når man snakker graviditet og løb er det vigtigt, at man ikke tænker på at opnå et vægttab i forbindelse med en graviditet, men derimod velvære og det at være i god form til at klare fødslen.

Ikke to personer reagerer ens på en graviditet, og det er derfor meget vigtigt at lytte efter, hvilke signaler kroppen sender. Det vigtigste i forbindelse med træning og graviditet er at lytte til sin egen krop.

Er du ikke allerede i forholdsvis god løbeform, bør du måske overveje en mindre belastende træningstype, såsom raske gåture, svømning, cykling eller lignende. Hvis du derimod er vant til at løbe, kan du under normale omstændigheder fortsætte løbetræningen selvom du er gravid.

HUSK: Træn moderat – tro ikke, at du skal slå rekorder eller tabe dig. Lyt til din krop.

Løb og brystkræft

Brystkræft er desværre en cancerform, som er stigende i Danmark. 1 ud af 9 danske kvinder bliver ramt af brystkræft. Det er ikke en sygdom, hvor man ved nok om årsagerne til at kunne forebygge effektivt, men hormonbalancen har en stor betydning – og fysisk aktivitet påvirker hormonbalancen. I de senere år er sammenhængen mellem fysisk aktivitet og brystkræft da også studeret i mange undersøgelser. De fleste undersøgelser viser således, at fysisk aktivitet hos kvinder, der endnu ikke har nået overgangsalderen, kan nedsætte risikoen for brystkræft med over 30 %.

Træning ser altså ud til at have stor effekt, uanset om den er moderat eller hård. Årsagen er formentlig, at mængden af østrogen, som kvindernes æggestokke producerer, kan reduceres ved regelmæssig motion. Det betyder, at den totale mængde østrogen, som kvinder udsættes for, bliver nedsat, hvilket tiltænkes at nedsætte risikoen for udvikling af brystkræft. Selv om man først begynder at dyrke motion senere i livet, indikerer undersøgelser, at man stadig kan få en effekt af motionen. Men der mangler flere undersøgelser, før det endeligt kan konkluderes, om motion kan bruges som forebyggelse af brystkræft.

Så der er ingen vej uden om. Spænd løbeskoene på og kom i gang. Det er en investering i din fremtid.