Biceps er ikke mindst de unge mænds yndlingsmuskelgruppe, når der skal trænes. Men det er også den muskelgruppe, der hyppigst laves fejl i, når den trænes.

Her er en lille guide til, hvordan du undgår de fem hyppigst forekommende fejl.

1. Overstrække albuerne
Du bør som regel forsøge at køre fuld bevægelse, men dog ikke mere end at du stopper et par grader, før leddet er kommet helt ud i yderpositionen. De sidste centimeter skal du bremse vægten langsomt og ikke bare lade den falde.

2. Stå med overstrakte knæ
Når du står på helt strakte ben, kommer du nemmere til at svaje for meget i lænden. Desuden kan du ikke så nemt justere balancen under øvelsen. En let bøjning i knæene og en let spænding i mavemusklerne gør, at du bedre kan passe på ryggen.

3. Have for bredt fat i stangen
Især i den bøjede (flekterede) position bliver albueleddene udsat for et vrid, som ikke er sundt i det lange løb. Normalt bør du ikke have bredere fat end skulderbredde.

4. Løfte skuldrene
Hvis du løfter skuldrene, kommer du til at stå og spænde statisk i nakkemusklerne på en måde, der kan udvikle sig til et hold i nakken. Forsøg at holde skuldrene i deres naturlige afslappede position.

5. Svinge med vægten
Dette er den absolut klassiske fejl ved træning af biceps. Det gør selvfølgelig, at du kan tage et par gentagelser mere end normalt. Til gengæld risikerer du et hold i ryggen, uden at du har fået trænet dine biceps effektivt.