I denne artikel vil jeg give dig et overblik over hvilken fedtprocent, det er optimalt at have afhængig af din alder og dit køn. Både køn og alder har nemlig stor betydning for, hvad der anses for at være din optimale fedtprocent.

Fedtprocent som et mål for kropssammensætningen

Fedtprocenten angiver hvor stor en mængde af din vægt, der består af fedtvæv. Udover fedt består kroppen af både muskler, blod, indre organer, skelet og så videre. Hvis man har en fedtprocent på 50, så vejer kropsfedtet altså lige så meget som alle disse andre ting tilfælles. Fedtprocenten vil sjældent være så høj, men ved meget overvægtige personer kan det sagtens lade sig gøre.

At få målt din fedtprocent kan være en positiv eller en negativ oplevelse. Som regel tror man, at man har en lavere fedtprocent, end målingen viser. Det vigtigste er dog, at man får et rigtig godt udgangspunkt for at ændre sin krop, og man har en fantastisk mulighed for at måle sin fremgang på en meget præcis måde.

Som tidligere nævnt, kan fedtprocenten måles på flere forskellige måder, dog er det mest optimalt at have en smart badevægt, der også kan måle din fedtprocent. Med sådan en badevægt kan du nemt holde øje med dine resultater, både på vægten, men også via gratis apps fra App Store og Android Market samt PC’en. Det er helt ideelt til kropsanalyser, uanset om den står på styrketræning eller vægttab.

Fedt er overflødige kilo

Alle mennesker har en fysisk grænse for, hvor lav en fedtprocent de kan have. Typisk kan mænd ikke komme under cirka 3 procent, og kvinder bør ikke have mindre end 10 procent kropsfedt. Kvinder kan få store problemer med hormonniveauer og menstruationscyklus, hvis de kommer for langt ned i fedtprocent. 3 % for mænd og 10 % for kvinder er dog ekstremt lavt, og det er næsten umuligt at holde så lavt et fedtniveau. Derfor ses det primært hos konkurrencebodybuildere, og primært i forbindelse med konkurrencer. Til gengæld er alle kg fedt over cirka 10 % for mænd og knap 20 % for kvinder overflødige kg, der ikke giver dig nogen fordele. Fedt er et energilager, til svære tider, men hvis du aldrig har svære tider, så har du ikke brug for 10 % ekstra fedt at tære på.

Fedtprocent-tabel

I denne tabel kan du se, hvad din fedtprocent bør være i forskellige aldre og i forskellige køn. Det skal siges, at det på ingen måder er usundt at befinde sig i kategorien “Godt”. Kategorien “Perfekt” er primært bedre på grund af, at du vil yde lidt bedre og se lidt bedre ud med en lavere fedtprocent, end det er tilfældet, hvis du har en “god” fedtprocent. Sundhedsmæssigt er det altså fint at ligge i både “Perfekt!-” og “Godt”-kolonnen.

Fedtprocent for mænd

Fedtprocent for kvinder

 

Måling af fedtprocent

Før du kan bruge fedtprocenttabellerne til noget, skal du selvfølgelig vide, hvad din fedtprocent er. Som tidligere nævnt, kan du også finde en smart badevægt, der kan måle din fedtprocent samt en række andre sundhedsrelevante størrelser. Det vil give et rigtig godt billede af, hvor du er på vej hen, og er naturligvis også den mest optimale løsning, når din krops udvikling skal analyseres over længere tids træning eller vægttab.