shutterstock_94299514 kopiFedtforbrænding ved styrketræning er et ofte diskuteret emne. I den anledning vil vi her diskutere netop fedtforbrænding ved styrketræning. Så er du i tvivl om hvordan det forholder sig med fedtforbrænding og styrketræning, burde du nok læse med her

Fedtforbrænding generelt

Fedtforbrænding sker stort set hele tiden i kroppen. Det eneste fedtforbrænding kræver, er at der er ilt til stede. Det vil sige, at hvis du træner meget intensivt ved eksempelvis at løbe 100 m sprint, vil du ikke have den store fedtforbrænding. Du har nemlig ikke ilt til rådighed og kroppen kan hurtigere danne ATP og derved energi ud fra glykogen (lagret kulhydrat) og kreatinfosfat.

Løber du 10 km så hurtigt du kan, vil din krop forbrænde fedt. Det meste af din forbrænding sker med ilt til stede, men alligevel vælger kroppen også at forbrænde kulhydrat.

Går du 5 km kommer du forhåbentlig ikke i iltunderskud. Det betyder altså at din krop har masser af ilt. Den har mulighed for at forbrænde kulhydrat, men den har også muligheden for fedtforbrænding.

Jo lavere intensiteter du træner ved, desto større fedtforbrænding i procent. Det får du her en forklaring på

Fedtforbrændingspulsen

I mange år har fedtforbrændingspulsen være meget in at snakke om. Det gælder om at træne ved fedtforbrændingspulsen, der forbrænder man mest fedt. Sådan lød budskabet. Det er faktisk ukorrekt. Går du forbrænder du mere fedt end hvis du er i den berømte fedtforbrændingszone. Men den samlede forbrænding er ikke nævneværdig stor. Vil du tabe dig, skal du altid se på den samlede forbrænding.

Fedtforbrænding ved styrketræning

Så til det vi længe har ventet på. Fedtforbrænding ved styrketræning. Når du styrketræner arbejder din krop uden ilt. I de få sekunder du træner med vægte, har din krop ikke ilt til rådighed. Du forbrænder kreatinfosfat og glykogen (lagret kulhydrat). Men hvor bliver fedtforbrændingen ved styrketræning af? Jo. Du har jo ikke vægten for struben hele tiden. Du holder pauser. I dine pauser har du en ekstrem høj fedtforbrænding

Fedtforbrænding efter styrketræning

Efter styrketræning hvor du har trænet meget intensivt vil du også få en ekstrem høj fedtforbrænding. Faktisk viser det sig, at træner du med 2-3 gentagelser opnår du en højere fedtforbrænding end ved 8-10 gentagelser. Det skyldes at i selve træningsøjeblikket hvor du løfter 2-3 gentageler og 8-10 gentagelser forbrænder du lige meget fedt på trods af de to forskellige belastninger.

Efter din styrketræning viser dig sig at din fedtforbrænding er størst ved styrketræning med meget høj belastning, altså de få gentagelser. Går du efter høj fedtforbrænding ved styrketræning, skal du altså træne tungt.

Generel fedtforbrænding ved styrketræning

Fedtforbrænding ved styrketræning er en sandhed. Du opnår en høj fedtforbrænding ved styrketræning og det kan ikke diskuteres. Jo vist har du også en høj fedtforbrænding ved løbetræning og ved en fodboldkamp, men efter træningen er din fedtforbrænding størst ved styrketræning.

Du kan læse mere om effektiv fedtforbrænding her.

NB: Denne artikel er oprindeligt skrevet til nettraening.dk, og Fitnews kan derfor ikke garantere indholdets kvalitet. Søg evt. efter andre artikler om emnet her på siden.