Fastfood er en nem og hurtig løsning, men de mange kalorier kan nemt sætte sig på sidebenene.

Maden er nemlig spækket med kalorier. Der er mange kalorier i maden, men den fylder ikke ret meget, heller ikke i maven. Du kommer let til at spise alt for meget, og der er alt for mange kalorier i en portion i forhold til, hvad du har brug for i løbet af en dag. Samtidig er fastfood fattig på næring og vitaminer, som du får fra frugt og grønt, groft brød og mælk.

Fastfood fristelsen er kommet for at blive. Heldigvis kan du her få nogle råd, du kan følge, hvis du ind i mellem falder for fristelsen til at købe fastfood:

– Spis ikke fast food for ofte, – 1-2 gange om måneden.

– Spis mindre portioner – del eksempelvis en pizza eller vælg en pita sandwich.

– Undgå friturestegte retter – eksempelvis pommes frites, fiske-filetter, kyllingenuggets, indbagte rejer og blæksprutteringe.

– Bed om halvt så meget ost på pizzaen, mindre dressing, salt, mayonnaise, remoulade.

– Drop sodavanden og drik vand til.

Generelt handler det om at spise sundt. Hvis du gør det, har det ikke den store ernæringsmæssige betydning, hvis du kun spiser fastfood ca. en gang om måneden.

Noget er værre end andet

Fastfood indeholder altså mange kalorier, men nogle af produkterne er mere kalorierige end andre. Energiindholdet pr. 100 g af produkterne kan opdeles i lavest, mellem og højest energiindhold.

Lavest energiindhold:
Pitasandwich ligger lavest med energiindhold på 550–940 kJ /100g.

Mellem energiindhold:
Burgere, sandwich, drümruller, grillkylling og forårsruller ligger med energiindhold på mellem niveau 870-1080 kJ/100g.

Højest energiindhold:
Pølser 1080-1320 kJ/100 g, fiskefilet, pølsemix, kebabmix, kyllingenuggets og pommes frites 1170-1330 kJ/100g), samt pizza (943-1373 kJ/100g) ligger højest.

Generelt er alle produkterne dog meget energitætte, selv sammenlignet med traditionelle hverdags retter som f.eks. frikadeller med stuvet hvidkål og kartofler, hakkebøf med sovs og kartofler eller spaghetti med kødsovs. Disse retter indeholder omkring 600 kJ /100g, mens fastfoodprodukterne typisk indeholder mellem 800-1400 kJ/100g.