Med alderen spiser vi mindre, ganske enkelt fordi vi ikke bevæger os så meget, som da vi var yngre. Behovet for kalorier er knap så stort, men et reduceret fødeindtag afskærer os nu ikke blot for kalorier. Vi afskærer os ligeledes fra vigtige vitaminer, mineraler og fedtsyrer, som kroppen fortsat behøver i uændret mængde. Derfor kan ældre mennesker let komme til at mangle nogle af disse vitale næringsstoffer.

Her er nogle af dem, det kan betale sig at være særlig opmærksom på:

Selen

Immunforsvaret og kroppens celleforsvar er afhængig af sporstoffet selen, som i forvejen findes i sparsom mængde i dansk kost. Undersøgelser har vist, at tilskud af selen-gær (formodentlig den bedste kilde til selen) kan være med til at mindske risikoen for visse kræftsygdomme. Selen styrker ligeledes forsvaret mod infektioner og influenza.

D-vitamin

Vi skal ikke mange år tilbage i tiden for at finde ekspertudtalelser om, hvor farligt det kan være at få for meget D-vitamin. I dag i står forskerne nærmest i kø for at fortælle om, hvor vigtigt det er at få nok af vitaminet, som blandt andet forebygger knogleskørhed, kræft, sclerose og diabetes. Danskerne menes som helhed ikkeat kunne dække deres behov for D-vitamin igennem kosten og sollys alene.

Coenzym Q10

Allerede fra 20-25-års alderen daler cellernes indhold af coenzym Q10, et vitamin-beslægtet stof, som celler behøver for at kunne danne energi. Ældre mennesker kan med fordel tage tilskud for at få mere energi, men også for at styrke hjertefunktion og muligvis også gøre tandkødet sundere. Coenzym Q10 er helt naturligt for kroppen og har ikke nogle bivirkninger.

Magnesium

Et ofte overset mineral er magnesium, som indgår i over 2-300 forskellige enzymatiske processer i kroppen. Magnesium er nødvendigt for at opretholde cellefunktionen, og det er særligt for muskelceller. Mangel på magnesium kan give kramper. Personer med tendens til ustabil hjerterytme kan med fordel anvende magnesiumtilskud.

Omega-3

De livsvigtige omega-3 fedtsyrer, som især stammer fra fed fisk, har en række sunde egenskaber i kropppen. Udover at sænke triglycerid-niveauet (triglycerider er fedtstoffer i blodet, der fremmer åreforkalkning) har omega-3 fedtsyrer en anti-inflammatorisk effekt, der både forebygger ledsmerter og betændelsesreaktioner i blodkarrene, som med tiden kan føre til åreforkalkning. Desuden stabiliserer omega-3 fedtsyrerne hjerterytmen.