Vitaminer fås i mange farver…

Vi kender alle til vigtigheden af at spise årstidens frugt og grønt. Og såvel frugt som grøntsager findes i alle regnbuens farver.

Vælg mad med farvevariation – spis i technicolor! Mad i farver ser ikke kun indbydende ud; det er ovenikøbet sundt og ernæringsrigtigt at spise i regnbuens farver. Spiser du i regnbuens farver giver du din krop mange af de nødvendige vitaminer, kulhydrater, mineraler, fibre og proteiner.

Grøn
Grønne grøntsager indeholder generelt meget folinsyre og C-vitamin. Ærter, bønner og grønne linser indeholder meget jern og mange antioxidanter, der er kræfthæmmende. Hovedsalat indeholder stoffet lactucarium, der virker beroligende, smertestillende og søvnbefordrende. Kiwi, pærer og grønne pebre er C-vitaminbomber og stopfulde af fibre. Broccoli, grønkål og grønne pebre indeholder stoffer, der hæmmer forskellige kræfttyper. Spinat er rig på jern og er desuden gavnlig for fordøjelsen på grund af stofferne folacin og sekretin. Artiskok, med stoffet cynarin, hjælper fordøjelsen ved at stimulere galdeproduktionen og sænker samtidig blodets kolesterolniveau. Avocado er god mod hud- og hårsygdomme på grund af det usædvanlig høje indhold af panthotensyre.

Gul
Modne bananer er gode for fordøjelsen og indeholder meget af det blodtrykssænkende kalium og vitaminet B6. Majs giver dig zink og selen med i købet. Rå ananas indeholder bromelin, der fremmer fordøjelsen af protein. Frugtens høje indhold af mangan modvirker knogleskørhed. Honningmelon virker mod forstoppelse og gigtsygdomme og er desuden febernedsættende. Med citrusfrugter får du C-vitamin.

Orange
Grønne grøntsager indeholder generelt meget folinsyre og C-vitamin. Ærter, bønner og grønne linser indeholder meget jern og mange antioxidanter, der er kræfthæmmende. Hovedsalat indeholder stoffet lactucarium, der virker beroligende, smertestillende og søvnbefordrende. Kiwi, pærer og grønne pebre er C-vitaminbomber og stopfulde af fibre. Broccoli, grønkål og grønne pebre indeholder stoffer, der hæmmer forskellige kræfttyper. Spinat er rig på jern og er desuden gavnlig for fordøjelsen på grund af stofferne folacin og sekretin. Artiskok, med stoffet cynarin, hjælper fordøjelsen ved at stimulere galdeproduktionen og sænker samtidig blodets kolesterolniveau. Avocado er god mod hud- og hårsygdomme på grund af det usædvanlig høje indhold af panthotensyre. Rød Tomat og vandmelon får deres røde farve fra lycopen, der hæmmer kræft i prostata og tyktarm.

Rød
peberfrugter er sprængfyldte med C-vitamin. Chili, med stoffet capsaicin, virker opkvikkende og beskytter mod kræft. Det røde farvestof i rødbeder og tranebær trænger ind i bakterier og hæmmer disses formering. Derfor benyttes tranebær mod blærebetændelse. I jordbær kan påvises et vegetabilsk antibiotikum og methylsalicylsyre, der virker mod gigt og febertilstande. Rødt kød indeholder meget jern, zink og proteiner. Fed fisk som laks supplerer dig med de hjertevenlige omega-3-fedtsyrer og med B1-, B3- og B6-vitamin. Rejer er rige på jod, der modvirker struma og selen.

Blå
Auberginens kødrige del indeholder stoffer, der virker kolesterolnedsættende, mens skallen har en god afførende effekt. Solbær virker effektivt mod gigtsygdomme, hvorfor bærrene i folkemunde også kaldes gigtbær. Solbær får sammen med mange af de andre blålige bær som blåbær, hyldebær og brombær deres farve fra anthocyaner, der virker bakteriedræbende. De fleste af bærrene indeholder desuden garvesyre, og kombinationen af disse to stoffer er et af de bedste midler mod diarré. Ydermere indeholder disse bær en del C-vitamin. Og blåmuslinger er propfyldte med grundstoffet selen