Tidligere har vi danskere spist rigtigt meget fuldkorn. Specielt fuldkornsprodukterne rugbrød og havregryn var tidligere helt basale fødevarer i det danske køkken. Og på trods af de officielle anbefalinger om at vi bør spise 75 gram fuldkorn om dagen, viser en undersøgelse fra Fødevareinstituttet, at kun seks procent af den danske befolkning spiser den anbefalede mængde, selvom meget tyder på, at fuldkorn i vores kost er af stor vigtighed for vores sundhed.

Derfor er det en god ide,at spise fuldkorn

I fuldkornsprodukter er hele kornet brugt. Hvilket betyder, at du får nogle ekstra sundhedsgevinster, fordi kornets dele indeholder vitaminer, mineraler og andre gode stoffer, som påvirker kroppen på en sund måde. Undersøgelser viser, at fuldkorn kan være med til at forebygge diabetes, hjerte-kar-sygdomme og visse kræfttyper. Desuden øger fuldkorn mæthedsfornemmelsen og holder maven i gang.

Sådan får du mere fuldkorn ind i din daglige kost

Morgenmad:

Grød er en nem sund og mættende morgenmad, og der er mange variationsmuligheder. Du behøver ikke straks tænker på havregrød. Grød kan også laves af andre kornsorter som byg, rug, eller hirse. Og du kan sagtens pimpe en grød. F.eks smager de fleste typer bær, frugt og nødder godt sammen med grød. Og hvis din morgenmad ikke skaal være for sød, kan du med fordel prøve at tilsætte krydderier og tørrede svampe.

Snack

En grovbolle eller en rugbrødssandwich, kan sagtens stille sulten imellem måltiderne og give et ekstra plus på fiberkontoen.

Tips til mere fuldkorn til din aftensmad

Brug fuldkornspasta i stedet for almindelig pasta.

Udskrift de almindelige brød, pitabrød eller tortillas med fuldkornsvarianter.

Brug fuldkornsmel, når du laver hjemmelavet pizza.

Drys hele kerner på din salat – for eksempel spelt- eller hvedekerner.

Brug havregryn i kalkunfrikadellerne i stedet for hvidt mel.