energi12 overraskende grunde til træthed

Efter to espresso shots og en sjat koldt vand i ansigtet føler du dig stadig mat i betrækket. Måske har du ikke sovet nok eller også er du ved at blive forkølet? Her behøver man ikke at være nogen Sherlock Holmes for at regne årsagen til trætheden ud. Men andre gange er du faktisk nødt til at lege detektiv for at finde ud af, hvad det er, der suger energien ud af dig. Der findes nemlig masser af skjulte grunde til træthed. Læs her, hvordan du får energien tilbage.

1. For meget søvn

Lange dage og korte nætter kan gøre dig helt ødelagt, når du endelig når weekenden. Derfor forsøger de fleste at indhente det forsømte ved at sove ekstra længe lørdag og søndag. Men det er faktisk en rigtig dårlig idé. Vi har alle et biologisk ur, der bestemmer, hvornår vi er søvnige, og hvornår vi er friske. Når du står op klokken 7.00 hver morgen, men sover til klokken 11.00 i weekenderne, forstyrrer du det ur og ender med at føle dig mere sløv og uoplagt.

Det skyldes kroppens frigivelse af cortisol, et stimulerende hormon, der normalt begynder at stige mellem klokken 3.00 and 4.00 om morgnen og topper omkring klokken 11.00 om formiddagen. Hvis du ligger i sengen i hele den periode, så undertrykker du frigørelsen af cortisol, hvilket gør, at din hjerne dumper ned i en slags weekenddvale. Hvis du vil følge dit biologiske ur, er det vigtigt, at du vågner til samme tid hver morgen, uanset om det er weekend eller ej. Her er to ting, du kan gøre for at indhente den søvn, du mangler: Enten skal du sørge for at få mere søvn i løbet af ugen, eller også kan du indhente den forsømte søvn ved at gå tidligere i seng i weekenden, men stå op til samme tid, som du plejer i hverdagen.

2. For lidt motion

Det kræver mere energi af en utrænet person at udføre et givent stykke arbejde, end det kræver af en person, der i form. Motion øger dit generelle energiniveau ved at forbedre din krops effektivitet. Du reducerer samtidig din LBM (Lean Body Mass) din fedtmasse og bliver dermed bogstaveligt talt mere effektiv til at bære din egen kropsvægt. Motion både forbedrer din aerobe præstation, effektiviteten af dit kredsløb og din vejrtrækning. En person i god form kan udføre anstrengende aktivitet i længere tid end en person, der ikke træner. Derudover giver den fysiske form dig en selvtillid i forhold til din krops evner, der oftest opfattes som mere energi. Endelig gør motion, at du falder hurtigere i søvn og sover bedre og tungere. Det er vigtigt, fordi kvaliteten af din søvn har indflydelse på dit energiniveau i løbet af dagen.

3. Indendørs lys

Forskning viser, at når du udsættes for indendørs lys, kan det forvirre hjernens opfattelse af nat og dag, hvilket kan betyde, at du befinder dig i en tilstand af konstant jetlag. Som art er vi designet til at være vågne om dagen og trætte om natten. Hvis vi udsætter os selv for indendørs lys, kan det forvirre disse naturlige processer på samme måde, som hvis vi krydser en tidszone. Derfor er det en god idé at undgå kraftigt lys á la lampen over spejlet i badeværelset i flere timer efter sengetid.

4. Uregelmæssigt blodtryk

Uregelmæssige episoder med lavt blodtryk kan være en skjult men almindelig årsag til udmattelse. En undersøgelse af 23 personer, der lider af kronisk træthed ved Johns Hopkins Instituttet viste, at 22 af dem havde uregelmæssigt blodtryk. Efter personerne var blevet behandlet for uregelmæssigt blodtryk oplevede 9 af forsøgspersonerne, at de ikke længere var kroniske trætte, og 7 andre oplevede en væsentlig forbedring. Efterfølgende undersøgelser har vist lignende resultater. Så hvis du konstant føler dig træt og bliver omtåget, når du står op for længe, bliver svimmel, mens du tager et varmt bad eller er tæt på at besvime, så snak med din læge og få undersøgt, om du skulle lide af uregelmæssigt blodtryk.

Testen er ret enkel: Læg dig på et bord, der hælder, løft dine fødder til 70 grader over dit hoved. Hvis du efter nogle minutter oplever, at du føler dig uklar i hovedet, får kvalme eller er tæt ved at besvime, er det ret sandsynligt, at du har et uregelmæssigt blodtryk. Behandlingen går ud på at regulere blodtrykket, ofte ved at tilsætte salt og væske til din kost eventuelt suppleret med medicin, der hurtigt kan få nyrerne til at optage mere natrium.

5. Dehydrering

Alle, som kan huske deres skolebiologi, ved, at vand primært består af ilt, der giver kroppen liv og energi. Vand hjælper også kroppen med at transportere ilten rundt i kroppen. Så derfor er dehydrering en hyppig grund til træthed. Sørg for at drikke rigeligt med vand i løbet af dagen. Gerne 8 glas om dagen og endnu mere, hvis du træner. Husk, at du allerede er ved at dehydrere, når du begynder at føle dig tørstig.

6. En ubalanceret kost

Personer, der regelmæssigt spiser måltider, der er rige på kulhydrater og lave på protein (f.eks. masser af pasta, brød, morgenmadsprodukter, frugt og salat), vil hurtigere blive trætte og trænge til en middagslur. Kulhydrater får nemlig kroppen til at frigive serotonin, der er et beroligende kemisk stof. Proteiner får omvendt kroppen til at producere dopamin, hvilket har den stik modsatte effekt. Så mix og match din kost, så du er sikker på at få en afbalanceret mængde proteiner og kulhydrater. Sørg for altid at indtage en eller anden form for proteinrig mad ved hvert måltid, f.eks. yoghurt, magert kød, æg eller bønner. Det vil give dig en god mængde energi hele dagen igennem.

7. Bestemte former for medicin

Nogle former for medicin både receptpligtige og i håndkøb f.eks. antihistaminer, forkølelsesmedicin og hostesaft, kan gøre dig døsig. Andre skurke er flere smertestillende piller f.eks. ibuprofen og magnesium citrate. Så læs altid brugsanvisningen grundigt, hvis du tager nogen form for medicin, og se om det kunne være det, der gjorde dig træt. Tal eventuelt med din læge eller spørg på apoteket, om der findes et ikke beroligende alternativ med de samme egenskaber.

8. Angst

Angst for bestemte situationer, såsom at gå til tandlægen, kan virkelig dræne dig for energi. Både angst og forventningen om noget ubehageligt får dine muskler til at spænde, hvilket fører til træthed, nøjagtigt lige som hvis du har været i gang med et stykke hårdt fysisk arbejde. Angst kan også få dig til at holde vejret og snyde dig for ilt, hvilket også er med til at gøre dig træt. Så næste gang du føler dig bange, så koncentrer dig om at trække vejret normalt. Luk gerne øjnene og forestil dig selv på et fredfyldt sted – på stranden, på havet i en båd eller i skoven. Planlæg dit tandlægebesøg eller andre ubehagelig aftaler så sent på dagen som muligt, så du kan gå direkte hjem bagefter og spænde af.

9. Ineffektiv vejrtrækning

Problemer med vejrtrækningen eksempelvis ved forkølelse, astma eller allergi kan være temmelig udmattende. Berøvelsen af ilt er ikke den eneste grund til træthed. Allergier kan få dig til at klø og gnide dig eller snorke i løbet af natten, og det kan virkelig forstyrre din søvn. Der er desuden videnskabelige spekulationer om, hvorvidt de samme uregelmæssigheder i immunsystemet, som giver dig allergi, kan være med til at dræne dig for energi. Hvis du føler dig træt og samtidig har symptomer på allergi som stoppet næse, kløe i øjnene eller en næse, der løber, så gå til din læge og find ud af, hvilken form for allergi, der kan være tale om, og hvad du kan gøre for at undgå generne.

10. Larm

Hvis du arbejder i larm og støj, er der god chance for, at du er godt udaset, når dagen er omme. Israelske forskere har opserveret 35 arbejdere på en meget støjende tekstilmølle, der skiftevist arbejdede med og uden høreværn. Arbejderne blev med jævne mellemrum bedt om at aflevere en urinprøve og udfylde et spørgeskema. Urinprøverne fra de arbejdere, der ikke brugte høreværn, viste et markant højere indhold af cortisol, som er et kemisk stof i kroppen, der indikerer stress. Arbejderne uden høreværn rapporterede også et betydeligt højere trætheds- og sygdomsniveau. Så hvis du til daglig arbejder i et højt støjniveau, er det vigtigt, at du gør noget aktivt for at dæmpe det. Er dine kolleger f.eks. højrøstede, så bed dem om at dæmpe sig. Hvis du kan lukke døren, så gør det, så ofte du kan. Du kan også investere i et par ørepropper, hvis du ikke føler, at du kan lukke støjen ude på anden vis.

11. Mørke farver

Der er ikke nogen tvivl om, at farver har indflydelse på vores humør. Hvis du kun omgiver dig med triste farver, kan det forværre både depression og træthed. Derfor bør du tilføje varme farver som gul, orange og især rød i dine omgivelser. Rød er en af de farver, der har været mest undersøgt. Det viser sig, at den ikke kun har en psykologisk effekt på mennesker, men rent faktisk også en fysisk effekt. Rød går helt tilbage til tidernes morgen. Det er blodets og ildens farve, og efter årtusinder er vi som mennesker programmeret til at reagere stærkt på lige netop den farve. Hvis du f.eks. har brug for et skud adrenalin, et lille rush eller en hurtig opkvikker, så fokuser på noget, der er rødt. Plasér nogle få ting i dit synsfelt, der har en rød eller rødlig glød. Men pas på ikke at overdrive. For meget stimulering kan få dig over i den anden grøft og udmatte dig på ny.

12. Dårligt syn

Når dine øjne ikke kan fokusere ordentlig, kan det være med til at udløse trætheden. Når du har svært ved at fokusere, drejer du din krop ind i akavede positioner, for bedre at kunne se, som når du f.eks. læner dig frem mod computerskærmen. Sådanne positioner kan trætte dig. Problemer med dårligt syn kan også slide på din koncentration, hvilket også fører til træthed. Hvis du døjer med sløret eller uklart syn i løbet af dagen, så tag 5-10 minutters pause fra din computer hver time. Du kan enten tage en pause fra arbejdet eller bruge tiden på løse opgaver, der ikke belaster dine øjne som at tale i telefon for eksempel.