l+©bEn gruppe forskere fra the Department of Exercise and Sports Sciences på Københavns Universitet, har udviklet et træningskoncept som betegnes 10-20-30.

Man starter ud med at løbe 1km som opvarmning, hvorefter der gennemføres 5 sæt af 10-20-30 som i alt varer 5 min, med 2 minutters pause hvorefter dette gennemtages 3-5 gange.  Nedenfor er forløbet gennemgået:

–       10 sekunder hvor man løber så hurtigt man kan, tæt på sprint

–       20 sekunder i et moderat tempo

–       30 sekunder i et lavt tempo

Det vil sige, at et træningspas kun tager 20-30 minutter.

 

Forsøget

Man har igennem et forsøg afprøvet træningsprincippet på 18 moderat trænede løbere, hvor man bedte dem om at træne ud fra dette i 7 uger.

Resultaterne efter forsøgsperioden var overraskende positive, hvor man så at løberne forbedrede deres præstation på 1500 m distance, med 23 sekunder, og derudover forbedrede deres 5 km tid med 1 minut.

Udover præstationsevnen blev positivt udviklet, så fandt man også ud af at denne træningsmetode havde en nedsættende effekt på blodtrykket og kolesterolniveauet i blodet. Alt dette på baggrund af en træningsfrekvens som var 50% reduceret.

Forskerne bag forsøget og udviklerne af træningsmetoden, var overrasket over den generelle store forbedring i helbredet og sundhedsprofilen hos den enkelte løber, på baggrund af at løberne havde anvendt løb som motions form i mange år. Dermed må man konkluderer at meget intens træning har et stort potentiale ift. At forbedre sundhedsstatussen hos det enkelte individ, selvom vedkommende allerede er i god fysisk form.

 

Af Nanna Aagaard Larsen