ret dig opDen gode holdning er faldet sammen i dag. De mange timer på kontorstolen eller skolebænken har givet os dårlige ergonomiske vaner, der går ud over vores holdning, vores helbred og vores udseende. Til gengæld sparer en god holdning dig ikke kun for utallige rygproblemer, den får dig også til at se 5 kilo lettere ud på et øjeblik.

Alle mennesker har deres helt egen unikke holdning. Ofte afspejler vores holdning, hvem vi er og vores personlighed, og hvordan vi opfattes af andre. En god holdning udstråler styrke og selvtillid. Men den vigtigste grund er nu, at du undgår rigtig mange problemer med ryg, nakke og skuldre, hvis du strammer op på din holdning. Dårlig ryg og øm lænd er faktisk ikke det eneste, vi får lov at døje med, når vi dag efter dag ludende stirrer ind i computerskærmen, skævt slæber tunge tasker hen over den ene skulder og maser telefonrøret ind mellem skulder og øre for at kunne gøre to ting samtidig. En dårlig holdning er også med til at forværre degenerering af led og knoglebetændelse. Kort sagt, vores krop er ikke designet til at være sammensunken. Heldigvis er der meget, du kan gøre for at ranke ryggen igen.

 

Hvorfor får vi dårlig holdning

Der er flere grunde til dårlig holdning. Først og fremmest smitter vores humør kraftigt af på vores holdning. Er du glad, sur, deprimeret, optimistisk, føler dig utryg eller selvsikker, påvirker det dine bevægelser og din holdning. Men det virker også omvendt, hvis du bevidst bevæger dig på en bestemt måde. At bevæge sig på og med en holdning, du selv bestemmer, kan påvirke dit humør og den måde du opfattes på af omverdenen. Er du i godt humør, er det nemmere at have en god holdning. Dit syn og din hørelse og sågar dit fodtøj spiller også ind på din holdning. Hører du bedre med det ene øre end med det andet, har det også en effekt på din holdning, idet du drejer hovedet, så det øre, der hører bedst, kommer længst frem. Kniber det med synet, får man let en tendens til at skyde hovedet fremad og spænde i ansigts- og nakkemuskler.

 

Træning kan give dårlig holdning

Du kan faktisk også få en dårlig holdning efter mange års træning. Det er især fyre, som er meget fokuseret på deres bryst og bicepstræning. For det første bliver de vigtige støttemuskler i ryggen nedprioriteret eller slet ikke trænet. Og de der træner ryg, træner så mest lateral pulldown i stedet for roning. Forholdet mellem pres- og trækøvelser bliver skævt, og det resulterer i en dårlig holdning, idet brystmuskulaturen bliver langt stærkere end ryggen. Derfor trækkes skuldrene fremad, så den øverste del af ryggen bliver ludende. Derudover er der mange, der ikke strækker ud efter træning, hvilket betyder, at senerne i de muskler, der er blevet trænet, bliver kortere, og det er også med til at belaste holdningen. Et overdrevet svaj i ryggen kan ligeledes skyldes manglende udstrækning i hoftebøjeren, efter at du har trænet forside af lår, fordi hasen således er for kort og for svag til at holde ryggen i skak.

 

Dårlige vaner giver  dårlig holdning

Den største synder, når det gælder dårlig holdning, er dog, at de fleste af os sidder og hænger foran computeren. Kroppen tilpasser sig de aktiviteter, den udsættes for på både godt og ondt. Mange år på kontorstolen med dårlig siddestilling fører ofte til at ryg, nakke og skuldre belastes alt for ensidigt. Når du sidder og hænger foran PC´en, hælder din torso forover, og lægger et ekstra pres på rygraden, som får den til at bue, hvorefter dine muskler tilpasser sig denne nye position. Det betyder, at dine brystmuskler bliver kortere og dine mavemuskler mere slappe. Samtidig overstrækkes rygmusklerne. Kroppen former sig efter den måde, du sidder på, og du får en nakke/hals som også luder fremover. Denne position kan være med til at komprimere og ødelægge brusken mellem dine ryghvirvler. Over tid kan det faktisk også medføre betændelse i knoglerne.

 

Hold holdningen hver dag

En dårlig holdning er en dårlig vane. Faktisk skal du tænke på din holdning i alt, hvad du laver fra du står op om morgenen til du går i seng om aftenen. Jo mere øvet du bliver i god holdning, jo mere naturligt bliver det for dig. Men indtil da er det faktisk en god idé at minde dig selv om det. For at huske at overholde den gode holdning, kan du for eksempel sætte post-it sedler på computerskærm, køleskab og i din pung, der husker dig på, at du skal rette på din holdning.