Tak til DR for i sidste uge, at hænge de falske sundhedsprofeter op på deres tomme påstande.

Det er en skræmmende udvikling at vores sundhed er blevet en kommerciel handelsvare, og der er masser af aktører, som gerne vil byde ind med letkøbte løsninger.

Og de lover dig alt, hvad du har brug for for at få et sund slankt og lykkeligt liv.

Boghandlerenes hylder bugner med kulørte poptitler, som lover alt, lige fra at vi kan blive yngre på rekordtid til opskrifter på, hvordan vi kan “detoxe” vores krop for ophobede giftstoffer, som ingen andre end forfatterne mener eksisterer.

DVDér lover os faste balder og flad mave med 10 lette hjemmeøvelser, og internettet bugner af mirakel præparater, der “brænder” de ekstra kilo af, mens vi sover. Kort sagt, vi kan købe os til det hele, hvis blot vi smækker dankortet på disken og er parate til at betale ved kasse ét.

Det lyder for godt til at være sandt. Og det er det heller ikke. For på trods finanskrisen, så har masser stadigvæk en del penge imellem hænderne, men der findes en enkelt “vare”, som vi ikke bare kan tage ned fra hylderne. Når det handler om vores sundhed, findes der ingen mirakelkure eller letkøbte løsninger. Det er værd at huske på, når nu der er så mange, som gerne vil tilbyde den slags – naturligvis imod et økonomisk vederlag.
Sundhed handler om at tage ansvar. Ansvar for hvad man vælger at spise og ansvar for at prioritere kalenderen, så der på trods af travlhed afsættes tid til motion. Sundhed handler i høj grad også om at være en bevidst forbruger og være istand til at afkode de mange kommercielle budskaber, vi hele tiden bliver bombarderet med, og tage stilling til, hvem er afsenderen – og hvad er formålet med deres produkt.

Vil de sælge mig noget, der gør mig godt, eller vil de tjene penge på min uvidenhed. Til at begynde med kan det virke næsten uoverskueligt at stå overfor de bugnende hylder og skulle tage stilling til hvert enkelt produkt, som ryger ned i kurven.

Men det er en glimrende strategi, hvis du vil være sikker på kun at købe det, der er bedst for dig. Og har du ikke en plan for, hvordan du vælger at leve dit sunde liv, så kan du være sikker på, at du indgår i en marketingsmands strategi for, hvordan du er som forbruger. Og det er vel de færreste af os, der har lyst til at være så forudsigelige.

Er vi som kommerciel udbydere dobbeltmoralsk i denne betragtning? Måske! vi har jo også et produkt som vi skal sælge. Men forhåbenligt lever Fitnews op til dine forventningerne. Vores målsætning er at formidle viden, der faktuelt holder vand, og inspirere og motivere til bedre kostvaner og mere motion. Og aldrig falde for fristelsen til at “sælge” vores læsere letkøbte pseudoløsninger.

Redaktionen Fitnews