Af Louise Nielsen, bestyrelsesmedlem i Adipositas Foreningen og læser Human Ernæring.

Måske er du en af dem der spiser fornuftigt gennem hele dagen, men når solen går ned, spiser alt hvad du kan komme i nærheden af. Er dette tilfældet, lider du måske af nattespisningssyndromet.

Syndromet er kendetegnet ved:

– 50 % eller mere af den daglige madindtagelse efter kl. 18.00

– Besvær med at sove eller falde i søvn

– Ingen appetit til morgenmad

Hvem lider af dette?
Forekomsten af nattespisningssyndromet er størst hos personer der er i gang med at tabe sig, men findes også hos personer der ikke skal tabe sig.

I sig selv er der ikke noget galt med at spise om aftenen eller natten, men nattespisningen kan skabe dårlige vægttabs-resultater og måske endda vægtøgning – det er naturligvis i de tilfælde hvor der indtages flere kalorier end der forbrændes.

Er det måske blodsukkeret?
Øget sultfornemmelse om aftenen og natten kan have mange årsager. Bl.a. at man har ustabilt blodsukker, ikke får nok mad i løbet af dagen, m.m. Dette kan skabe en ond cirkel hvor man spiser meget om aftenen og derfor ikke er sulten om morgenen. Derfor spiser man ikke morgenmad og blodsukkeret bliver ustabilt hvorved der opstår en overdreven sult om aftenen og natten.

Hvad gør jeg?
Kan man nikke genkendende til overstående er det en god ide at se på sit måltidsmønster gennem dagen:

– hvilken mad spiser jeg?

– Spiser jeg nok i løbet af dagen?

– Springer jeg mellemmåltider over?

I mange tilfælde vil en stabilisering af blodsukkeret være en stor del af løsningen på problemet. Dette opnås ved at spise ca. hver 3 time dagen igennem; 3 hovedmåltider og 2-3 mellemmåltider.
Måltiderne bør i øvrigt sammensættes efter de 8 kostråd (se mere her).

Relaterede artikler