Ud af kulhydrater, proteiner, fedt og alkohol, så er fedt det næringsstof der indeholder flest kcal pr. 100g. Præcist er det 38kj og 9kcal pr. 1g.

Mange tror dog fejlagtigt at man derfor skal undgå fedt for at holde sig slank. Fedt er en vigtigt og essentiel del af vores kost. Fedt har ekstremt mange vigtige funktioner, som er med til at regulere vores hormoner og mange andre ting.

Man skal huske på, at al fedt ikke er ligegodt. Som tommelfinger regel, kan man sige at al menneskeligt masseproduceret fedt er dårligt. Dette gør sig ikke gældende med kosttilskud. Udover kosttilskud, så er masseproduceret fedt dårligt. Det fedt vi finder i chips, kager, slik og lign. ting er meget usundt. Derimod er fedt fra dyr ok (fisk er især godt), og fedt fra planter og nødder er også godt.

Skal du tabe dig skal du ikke undgå fedt. Da der dog er meget energi i, kan det være en god ide at begrænse dit fedt indtag til det fra de bedste kilder. På den måde får du det fedt du skal have, men får sparet på energien.

Skal du tage på i vægt, kan større, men kontrollerede mængder af fedt hjælpe dig på vej. Ekstra energi fra fedtet vil hjælpe dig med at tage på. Husk at motionere og træne samtidig, da du ellers bare bliver fed pga. de ekstra kcal.

Ønsker du at finde energien i andre madvarer, kan du evt. tjekke disse sites:

http://www.madlog.dk/?

http://www.madital.dk/

http://www.kalorietabel.dk/

“NB: Denne artikel er oprindeligt skrevet til nettraening.dk, og Fitnews kan derfor ikke garantere indholdets kvalitet. Søg evt. efter andre artikler om emnet her på siden.”