Det at holde sin krop i god form kræver en vis mængde hvile og en god nats søvn.

For mange af kroppens genopbygnings- og reparationsprocesser foregår netop under søvnen.

Dårlig og utilstrækkelig søvn har flere direkte negative indvirkninger på kroppen. Det tærer på energiressourcerne, ligesom der er en tendens til lavere forbrænding, lavere stofskifte.

Indirekte påvirker dette lysten og overskuddet til at være fysisk aktiv, ligesom immunforsvaret og kognitive processer, som indlæring og hukommelse, også påvirkes af mangel på søvn.

Desværre lider op mod hver tiende dansker af hyppige søvnforstyrrelser. Det koster samfundet et fler-cifret millionbeløb hvert år. Følgerne af søvnforstyrrelserne er bl.a. nedsat arbejdsevne, svigtende koncentration og glemsomhed. Det øger forekomsten af ulykker, hvilket ligefrem kan sætte andre menneskers liv på spil.

 

Har du svært ved at falde i søvn, så prøv nogen af nedenstående gode råd til en god nats søvn:

  • Undgå stimulanser som kaffe, te, cola, kakao og rygning efter kl. 17.00
  • Undgå sult ved sengetid
  • Undgå indtagelse af et stort måltid ved sengetid
  • Undlad alkohol – det gør søvnen urolig
  • Undlad kraftig motion i timerne op til sengetid
  • Undlad at bruge soveværelset som arbejdsværelse – brug det kun til soveværelse
  • Gå i seng på samme tid hver aften
  • Hold soveværelset mørkt, roligt og med en moderat temperatur
  • Læs lidt i en kedelig bog og sluk lyset, så snart du mærker øjnene bliver tunge
  • Undlad at kigge på uret, hvis du vågner om natten
  • Lær en afspændingsteknik, brug den inden sengetid, og hvis du vågner om natten
  • Stå op igen, hvis du ikke kan falde i søvn og læs, lyt til musik eller lign. til du bliver træt
  • Brug evt. øjenmaske og ørepropper, hvis du er generet af omgivelserne
  • Undlad regelmæssig brug af sovemidler
  • Stå altid op på samme tid – uanset om du har sovet eller ej