elsk din løbeturDen seneste måned har den landsdækkende DHL Stafet fået danskerne i løbeskoene.

Det glæder trænings- og sundhedsekspert Michelle Kristensen, men hun fastslår samtidig, hvor afgørende det er med sunde løbevaner, hvis DHL Stafetten skal blive startskuddet til en hverdag med faste og energigivende løbeture.

I Danmark har vi en sofakultur, hvor vi sidder alt for meget ned og rører os for lidt. Derfor hilser trænings- og sundhedsekspert, Michelle Kristensen, ethvert tiltag velkommen, som får danskerne i træningstøjet:

“Det er rigtig godt, at der findes initiativer som DHL Stafetten, for det sætter fokus på glæden ved løb. Samtidig er det en fornøjelse at se det sammenhold, der opstår på arbejdspladsen om det at løbe og træne op til et løb,” siger Michelle Kristensen, der bl.a. er kendt for sine mange sundhedsforedrag rundt omkring i landet.

 

Usunde løbevaner

Michelle Kristensen ser dog samtidig, hvordan initiativer som DHL Stafetten og andre enkeltstående løbearrangementer kan ende med at afskrække nogle fra efterfølgende at snøre løbeskoene. Og det er der en helt særligt grund til:

“Det er tydeligt at se, at mange – utrænede – løbere griber det helt forkert an, når de til et arrangement som DHL Stafetten skal gennemføre en rute på fem kilometer. De giver fuld gas og nægter at forholde sig til, at de slet ikke er i træning til det. Nogle er i direkte kamp med kollegerne på jobbet, mens andre er det med sig selv og den dårlige samvittighed. Resultatet er derfor også, at ruten på fem kilometer ender som et rent smertehelvede, som har været så slemt, at mange først er klar til at løbe igen, når de langt om længe har glemt lidelserne,” siger Michelle Kristensen og fortsætter:

“Samtidig er der en stor risiko for overbelastnings-skader,  for særligt sener og led har brug tilvænning, og det får de ikke, hvis man helt utrænet tonser igennem.”

 

Træn dig til gode løbeture

Ifølge Michelle Kristensen er det for at finde glæden ved løb helt essentielt, at man gør sig umage med at løbe sundt:

“For at få et godt forhold til løbeturene er det nødvendigt at få lagt godt fra land. Det indebærer, at man accepterer og affinder sig med sin tilstand som utrænet og lægger ud med skiftevis at gå og løbe. Samtidig er der en vigtig gylden regel om kun at øge sin løbemængde med 10 procent per uge. Så er man nu eksempelvis på et niveau, hvor man løber 3 kilometer et par gange om ugen, så hedder den altså kun 3,3 kilometer næste uge. Og ja – det tager lang tid at træne sig op. Regn med helt op til 7 måneder før krop, led og muskler er helt vænnet til løb.”

Først når man laver et realistisk og sundt løbeprogram med gradvis intensivering, vil man ifølge Michelle Kristensen finde den store glæde ved en løbetur:

“Det er ikke for at lyde bedstemor-agtig, men det er først, når man får etableret sunde løbevaner, at man for alvor vil opleve, hvor energigivende en løbetur kan være. At den skaber velvære både fysisk og mentalt, og at den slet ikke behøver at være så pinefuld, som man måske oplevede den til den seneste DHL Stafet,” siger hun.

 

Om Michelle Kristensen
Michelle Kristensen er bl.a. kendt som ernæringsekspert på Go’ Morgen Danmark. 

Hun er forfatter til en række bøger om kost, træning og sundhed, senest “MK-Bootcamp” samt “Mission Sund”, hvor hun gør op med sundhedsmyter og indlevende forklarer, hvordan man kan omlægge sin livsstil med realistiske ændringer, tilgængelige madvarer og træningsrutiner.