Hvad effektiv styrketræning præcist er, kan vi vidst diskutere længe. Dog er der en ting jeg ikke er i tvivl om, og det er at effektiv styrke træning gør en stærkere, mere glad og er noget man kan blive ved med. Ellers er det ikke særlig effektivt.

Hvad gør man så? Så længe du gør noget, så går du ikke helt galt i byen. Det behøver nødvendigvis ikke at være vægte man løfter for at få større styrke. Mange sports grener øger ens styrke fænomenalt. Gymnaster er ganske stærke, og mange af dem rør sjældent vægte. Til gengæld laver de meget hård krops træning og ring træning. Brydere og kampsports folk i det hele taget hører også til i denne kategori. Det kan anbefales at du har minimum en sport hvor du skal bruge styrke til et bestemt formål.

Så er der vægttræning. Det er trods alt klassikeren når det kommer til styrketræningen. Det er i hvert fald oftest den vi ser og hører om npr vi relatere til styrke. Som sagt, så føler jeg dog det er vigtigt at du også har en sportsgren eller hobby, hvor du faktisk er tvunget til at benytte noget af din styrke.

Hvis du ønsker en alsidig og effektiv styrketræning, kræver det også at din træning er alsidig, men fokuseret. Effektiv styrketræning fokusere på at løfte forskellige vægte (sten, sandsække, kettlebells, vægte, mennesker) og på at kontrollere sin egen kropsvægt. Samtidig er det vigtigt at øve “grinding”, altså langsomme, tunge løft, og “plyometics/explosive”, altså hurtige og eksplosive bevægelser som hop, sprint, spark, snatches og lign.

Der findes nogle helt klare guldgruber indenfor alle de øvelser der er. De er gode fordi de giver meget, kræver ofte lidt eller ingen udstyr og kan udføres med både kropsvægt, vægt, eksplosivt og langsomt. Øvelser relateret til:

  • Squat – Pistols (Squat på et ben), kropsvægt, klassisk med vægtstang, hindu squats, lodret hop, lunge osv.
  • Pres over hovedet – Håndstand armbøjninger, Stående military pres, Power clean, Clean & pres, Clean & jerk osv.
  • Armbøjninger/ pres fra bryst – Armbøjninger, bænkpres, klappe armbøjninger, armbøjninger på en arm etc.
  • Træk/løft – Dødløft, sten løftning, pull ups, chin ups, klatring, alle generelle løft osv.

Hvad effektiv træning præcist er kan diskuteres og kommer også an på individet. Effektiv styrketræning skal først og fremmest sørge for at du får de resultater du vil have. Om det er i form af bedre ydelse i sport, større muskler, øget vægt, mere markering, større styrke, bedre selvtillid, afstresning osv.

Hvis du har spørgsmål om hvordan du opnår dit mål, så skriv endelig en kommentar eller spørg på vores forum eller læs her hvordan du kan sammensætte dit eget styrketræningsprogram. Husk at være detaljeret med information, da ting som tid, nuværende situation, motivation, økonomi osv. spilder ind.

“NB: Denne artikel er oprindeligt skrevet til nettraening.dk, og Fitnews kan derfor ikke garantere indholdets kvalitet. Søg evt. efter andre artikler om emnet her på siden.”