1023366_87043516-300x300 (1)En veltrænet mave defineres ved at være stærk og veldefineret. En lav fedtprocent er et must. I denne artikel kigger vi på trænings aspektet.

Først og fremmest skal det siges, at man ikke kan indele maven i øvre og nedre dele. Enhver maveøvelse træner hele mavemusklen fra enden til anden. Øvelser bliver ofte opdelt i de skrå og lige mavemuskler. Denne artikel viser hvordan du kan træne de skrå mavemuskler.

Det er vigtigt, at du har fokus på at træne flere aspekter af dine mavemuskler. Du skal sørge for at træne dem dynamisk, altså hvor de strækker ud og trækker sig sammen, og statisk, altså hvor de blot støtter kroppen.

Statiske maveøvelser indgår i større eller mindre grad i alle de styrketræningsøvelser der er. Stabiliserede vores mavemuskler os ikke, ville vi falde sammen. Øvelser som squat, dødløft, cleans og snatches sætter dog ekstra stor fokus på mave musklerne. Du kan læse om træning, både dynamisk og statisk, i denne artikel.

Der findes mange flere øvelser end de to artikler jeg har linket til. Det vigtige er, at blive ved med at arbejde for det. Samtidig skal man huske på, at mavemuskler hele tiden arbejder, og derfor skal man også give dem en pause nu og da.

Har du nogen spørgsmål, så skriv i kommentar feltet eller spørg på forummet.

NB: Denne artikel er oprindeligt skrevet til nettraening.dk, og Fitnews kan derfor ikke garantere indholdets kvalitet. Søg evt. efter andre artikler om emnet her på siden.