Ømme muskler er noget, de fleste har prøvet, specielt i forbindelse med intensiv træning i vægtlokalet.

En måde at forebygge problemet på er at tage E-vitamin, siger amerikanske forskere, der har fundet ud af,

at sportsfolk ved at tage tilskud af E-vitamin kan mindske deres muskelømhed en hel del.

Årsagen, til at E-vitamin har en dæmpende indvirkning på smerter i muskelvævet er, at det er en effektiv antioxidant,

som neutraliserer vævsødelæggende frie radikaler, der dannes i forbindelse med hård træning.

Frie radikaler er en slags ”udstødning“ fra cellernes øgede energiomsætning, og ved intensiv fysisk træning producerer kroppen ekstra høje mængder af disse farlige forbindelser,

hvorved der opstår en tilstand, som kaldes for oxidativ stress.

Et E-vitamintilskud virker bremsende på disse radikalforbindelser, og modvirker derved deres skadelige effekt på celler og cellemembraner.

Undersøgelsen blev udført på en gruppe  23-35-årige mænd og en gruppe 66-78-årige mænd.

Mændene fik enten 1.000 IE (ca. 650 mg) E-vitamin eller identiske kapsler med inaktivt stof (placebo) hver dag i tre måneder. Deltagerne blev undersøgt for muskelømhed efter at have løbet ned ad bakke i sammenlagt tre kvarter.

Målinger blev foretaget inden det tidspunkt, hvor deltagerne begyndte på at tage E-vitamin dagligt, og efter de havde taget vitamintilskuddet i tre måneder.

Forskerne observerede, at symptomerne på muskelskader, oxidativ stress og inflammation var en del mindre hos de mænd, der tog tilskud af E-vitamin, uanset deres alder.

De yngre mænd syntes generelt at opnå større smertereducerende og skadesforebyggende virkning. Forskerne kan ikke på nuværende tidspunkt sige, om kvinder har samme udbytte af at tage E-vitamin mod ømme muskler.

Man ved, at frit cirkulerende østrogen mindsker virkningen af E-vitamin.