Hvis du vil minimere risikoen for brækkede ben og hofter senere i livet, så drop colaen. Cola er ikke sød musik for kvinders knogler ifølge en ny amerikansk undersøgelse, der viste en tæt sammenhæng mellem cola og lavere knogletæthed blandt kvinder, der dagligt drikker cola i forhold til kvinder, som kun sjældent drikker cola.

I undersøgelsen analyserede man knogletæthed tre forskellige steder i hoften og i røgsøjlen fra mere end 2.500 deltagere med en gennemsnitsalder på under 60 år.

Forskerne fandt ud af, at de kvinder der regelmæssigt drak cola, havde en markant lavere knogletæthed alle tre steder uanset alder, ryge- og drikkevaner, menstruationspause samt indtag af kalcium og vitamin D.

Kvinderne i undersøgelsen drak i gennemsnit 5 kulsyreholdige drikke om ugen, hvoraf de 4 var cola. Knogletætheden blandt de kvinder der drak cola dagligt, var op til 4% lavere i forhold til de kvinder, der ikke drak cola. Det lyder måske ikke af så meget, men der er faktisk tale om en betydelig del, når vi taler om knogleskørhed. Ifølge eksperterne er det koffeinen, der er synderen, som også tidligere har været sat i forbindelse med forringelse af knogletætheden.pas på cola

Men det er ikke hele forklaringen, da der også skete et fald i knogletætheden ved den koffeinfri cola. Colaens effekt på knogletætheden var den samme for både cola og cola light, dog så forskerne en svagere påvirkning ved koffeinfri cola. En anden forklaring kan være colaens indhold af fosforsyre, som kan føre til udvaskning af kalk i knoglerne.

Det er især de unge kvinder, der skal passe på med colaen, idet et stort colaforbrug vil medføre, at knoglerne ikke får mulighed for at udvikle sig fuldt ud. Det vil give dem større problemer, når menstruationen på sigt holder op. Hvis du vil minimere risikoen for knogleskørhed, er det en god idé at slukke tørsten med andet end cola, uanset om det er en light eller en almindelig variant.