WATERVand er nødvendig for overlevelse, men det er ikke alt hvad vand kan. Vand er godt for rigtig mange ting i kroppen. Det er noget denne korte artikel om vand og vægttab kommer mere ind på. At drikke vand og opnå et vedvarende vægttab er nemlig to ting der ofte går hånd i hånd

Sult og vand

Din sult afhænger af forskellige ting. Hypothalamus i hjernen har en væsentlig indflydelse. Sulten kan tilfredsstilles ved at putte noget i munden. Dine depoter har en indflydelse. Hvor meget kulhydrat du har i dine glykogendepoter. Denne sult kan tilfredsstilles ved at spise nok. Mavesækken er sidste parameter. En tom mavesæk er oftest ensbetydende med sult. Sidstnævnte kan du tilfredsstille ved at drikke vand. Det giver en fornemmelse af mæthed. Og vand indeholder jo absolut ingen energi.

Vand og varigt vægttab

Nu til det interessante. Forskere har konkluderet at ved indtagelse af en halv liter vand, øges stofskiftet med 20 kcal for hver 60 minutter. Vand øger energiforbruget ved at fortynde blodet, og ved at aktivere SNS (sympatiske nervesystem). Cellerne i kroppen er meget følsomme over for reguleringer – og derved opnås større energiforbrug.

Det er vigtigt at huske på, at man også kan drikke for meget vand. For meget vand vil sænke sodiumkoncentrationen væsentligt. Det kan være farligt. Alt med måde.

Dette studie konkluderede altså at ved at drikke ekstra vand, øges forbrædningen. Udnyt det. Samtidig tilfredsstilles sulten. Udnyt det. Du skal ikke drikke 10 liter vand hver dag, men hvis du vil tabe dig seriøst, er det kun en fordel at drikke 4-5 liter vand om dagen.

Hvor stort et vægttab ved vand

Når du drikker meget vand øges dit energiforbrug hvilket er ensbetydende med et større energiunderskud med mindre du spiser det ekstra. Hvis vi antager at du dagligt drikker 2 liter ekstra vand i 365 dage, svarer det til et ekstra energiforbrug på 20 kcal x 4 halve litre x 365 dage = 29.200 kcal. Det svarer til 3,25 kg ren fedt. Det er rigtig meget. Med andre ord, kan du drikke 90 liter ekstra mælk pr 365 dage. Det er temmelig meget ekstra energi.

Derfor, drik vand hvis du vil opnå et vedvarende vægttab. Vand er også godt for mange andre ting i kroppen, ikke kun dit vægttab.

Reference: Journal Clinical Endocrinology Metabolism, 92: 3334-3337, 2007.

Se vores fire motivationstips til vægttab her.

NB: Denne artikel er oprindeligt skrevet til nettraening.dk, og Fitnews kan derfor ikke garantere indholdets kvalitet. Søg evt. efter andre artikler om emnet her på siden.