Sommeren nærmer sig og med de stigende temperatuerer følger også et øget behov for at indtage mere væske. Lad vandflasken følge dig overalt, når du er i solen. Dit væskebehov stiger markant i varmen – specielt når du er fysisk aktiv.

Når kroppen hviler, er dens normale temperatur omkring 37 grader celsius. Men når du begynder på fysisk aktivitet, så stiger kropstemperaturen helt op til 3 grader ved intens aktivitet. Sved, der er en kombination af vand, salt og sporelementer fra jern, hjælper med at køle kroppen ned og forhindrer den i at blive overophedet. Når kropstemperaturen stiger, udvider de små blodkar i huden sig og trækker det varme blod op til overfladen. I takt med at sveden fordamper, forsvinder varmen væk fra de overfladiske blodkar. Det kølige blod cirkulerer derefter tilbage igennem kroppen og sænker på den måde den generelle kropstemperatur. Sveden fungerer altså som en slags kølesystem for kroppen. Din krop regulerer selvfølgelig også den indre kropstemperatur via sved, selvom du ikke er aktiv. Især når du er ude i solen, stiger dit væskebehov markant, hvad enten du laver noget eller ej.

Undgå at udtørre

Det er vel ikke nødvendigt at sige, at hvis du ikke sørger for at erstatte det vand, du mister gennem sveden, risikerer du at dehydrere, hvilket bogstavelig talt betyder, at din krop tørrer ud. Dehydrering har blandt andet en stor effekt på din krops ydeevne. Eftersom kroppens energiproduktion sker i flydende miljøer, behøver blodet, musklerne og organerne alle sammen vand for at kunne arbejde optimalt. Når vandet trækkes væk fra de arbejdende muskler, falder blodvolumen, så hjertet må pumpe hårdere for at give musklerne den samme mængde energi som før, og du skal bruge mere energi på at udføre mindre arbejde.

Hvordan mærker du, at du mangler væske?

Du kan ikke regne med, at din krop altid når at give dig besked om, at det er tid til at få noget indenbords. Ofte føler du først tørst, når det er for sent. Tørst er nemlig ligesom hovedpine og utilpashed tegn på væskemangel – det vil sige ikke en alarmklokke, men et tegn på skaden allerede er sket. Stærk væskemangel kan sågar føre til, at du bliver konfus og måske besvimer. Ved krævende idrætsgrene både indenfor og udenfor skal du derfor planlægge dit væskeindtag, så du drikker både før, efter og undervejs. Ved idrætsgrene med mere end en times varighed er det også en god idé med en salt- og sukkeropløsning.

Sådan fylder du depoterne op

Den bedste måde at undgå at blive dehydreret er selvfølgelig at drikke masser af vand. Generelt skal du sørge for at drikke minimum 2 liter vand dagligt. Husk også på, at dit væskebehov stiger, hvis du spiser meget fiberholdig mad. Omvendt kan du nøjes med at fylde vanddunken op lidt færre gange, hvis du spiser meget frugt. Tørst er, som før nævnt, ikke den bedste indikator for, om din krop behøver væske eller ej. Du kan godt slukke din umiddelbare tørst, men stadig ikke have genopfyldt dine væskedepoter fuldt ud. Generelt kan man sige, at du skal drikke 8 mellemstore glas vand 2 timer, før du skal træne og 2-4 glas vand en halv time op til træningen, før du har en tilpas væskebalance. Under længere aktiviteter, det vil sige mere end en halv times varighed, er det også klogt at drikke under aktiviteten. Op til en halv liter vand ca. hver 20. minut alt afhængig af, hvor meget du sveder. Det er også en god idé at veje dig før og efter en længere træning og at drikke en liter vand for hver kilo, du har tabt.

Er det lige meget, hvad du drikker?

Bortset fra alkohol tæller alle drikkevarer med i væskeregnskabet, men vand er klart det bedste til at holde dig i optimal væskebalance. Sluk så vidt muligt tørsten i vand – og spæd så eventuelt op med andet. Kaffe og te er lettere vanddrivende, men kroppen optager noget af væsken, så en kop eller to i løbet af dagen er ok. Sodavand, mælk og lignende kan bruges som afveksling, men pas på! Både mælk og sukkerholdige drikke er fulde af kalorier. Og dem tager man på af!

Frisk din forfriskning op

Som sagt er vand det bedste, du kan give din krop. Men vand kan godt blive lidt i trist i længden, og sommeren byder på mange fristende og flydende forfriskninger. De fleste indeholder desværre masser af kalorier og kan derfor lægge et unødigt pres på din ellers sunde kost. Her er 5 råd til gode forfriskninger, der ikke slår bunden ud af dit kalorieregnskab.

1. Hæld lidt citron- eller limesaft i et glas iskoldt vand.

2. Hvis du er mere til bobler, så bland en smule tranebær, grape, ananas- eller anden form for frugtjuice i et glas danskvand. Der giver en rigtig god og frisk frugtspritzer.

3. Er du rigtig sulten, og er der lidt for lang tid til næste måltid, så drik et glas tomat- eller grøntsagsjuice.

4. Er du i det mere eksotiske hjørne, så mix ananas- eller appelsinjuice med usødet iste.

5. Fjern fløde og sukker fra te og kaffe, prøv i stedet at give din varme drikke ekstra smag med kanel eller kryddernelliker.