drik dig slankDe fleste tænker over, hvad de spiser – færre over hvad de drikker.

Men pas på: undersøgelser viser, at mange indtager 1/5  af deres daglige kalorieindtag gennem drikkevarerne.

Hvis du vælger den rette måde at slukke tørsten på, kan du spare kalorier, nedsætte appetitten og holde forbrændingen i gang.

Hver gang du drikker 1/2 liter sodavand, indtager du hundreder af tomme kalorier. Ifølge Center for Science in Public Interest er sodavand den type af kalorie, som indtages mest i USA. Løsningen kunne være at skifte til light sodavand, men meget tyder på, at lightprodukter giver en sød tand. Derfor er vand formenligt den bedste løsning.

 

Drik 2 glas vand og tab dig!
Du ved med garanti, at det er en god ide at forblive velhydreret, hvis man vil tabe sig. Men ny forskning tyder på, at timingen skal være helt rigtig, hvis du ønsker et vægttab. Et studie offentliggjort i Journal of Clinical Endocrinology & Metaboilism fortæller således, at forsøgspersoner, som drak 2 glas vand på en tom mave, satte deres forbrænding op med 30 %.

 

Grøntsagsjuice
Grøntsagsjuice er lige så rig på vitaminer som frugtjuice, men indeholder den halve mængde kalorier. Således indeholder 1/2 liter tomatjuice 90 kalorier, hvorimod 1/2 liter appelsinjuice indeholder 180 kalorier.

 

Kaffe
Når du har behov for et hurtigt skud energi, er kaffe bedre end sodavand og energidrikke. Sort kaffe indeholder ingen kalorier og er rig på antioxidanter. Forskning har vist, at moderat indtagelse af kaffe (under 4 kopper om dagen) kan reducere risikoen for at udvikle type 2 diabetes samt nogle cancertyper.

 

Grønt te
Indeholder ingen kalorier og er fyldt med antioxidanter, der udruster kroppens immunforsvar. Endvidere tyder meget på, at den grønne te har en gavnlig effekt for fedtforbrændingen. Effekten ser ud til blot at holde nogle timer, så det er en god ide at drikke te et par gange om dagen.