shutterstock_134570150Dosering af proteinpulver er noget, man bare skal have styr på. Alligevel forvirrer de forskellige brands inden for kosttilskudsverdenen ved an angive vidt forskellige mål for hvilke doseringer af proteinpulver, der er mest hensigtsmæssige.

Dosering af proteinpulver efter træning

Når du er færdig med din styrketræning, er det meget vigtigt, at du får nogle hurtigt optagelige proteiner. Der skal du lede efter whey protein, som netop er 1 af de 3 typer af proteinpulver der findes på markedet. Whey protein optages i løbet af den første time – du kan altså optage en masse protein til opbygning af muskelmasse lige efter træning. Får du ikke dit whey protein lige efter styrketræning, går du glip af en mulighed for progression og din restitutionstid vil blive forlænget

Så er det næste spørgsmål selve doseringen af proteinpulver. Hvor meget whey protein skal man have efter styrketræning? En god tommelfingerregel siger, at man ikke kan optage mere end 30 gram protein per måltid, og derfor er anbefalingen at tage minimum 20 gram whey protein og maksimal 30 gram whey protein. Med den dosering af proteinpulver går du ikke helt galt i byen.

Dosering af proteinpulver før sengetid

Styrketræner du, er det meget vigtigt at din krop hele tiden har noget protein at tage af, sådan at du ikke nedbryder din muskelmasse. Her skal du se på den type proteinpulver, der hedder kassein protein. Kassein protein optages langsomt – det kan tage op til 7-8 timer at optage – og det er derfor ideelt inden sengetid. Du skal have omkring 20 gram kassein protein.

Dosering af proteinpulver i løbet af dagen

I løbet af dagen skal du sørge for hele tiden at få nok protein. En tommelfingerregel tidligere brugt sagde 30 gram protein per måltid, og det er et rigtig godt mål at gå efter. Der sker ikke noget hvis du doserer større mængder protein i et måltid – du vil ikke kunne optage det alligevel.

Proteinpulverdosering med måde

Når det kommer til proteinpulver og dosering deraf, går det altid ud på at få nok. Det ville være synd at få for lidt protein, men alting med måde. Det nytter ikke at du indtager 100 g whey protein efter styrketræning for at være på den sikre side.

Efter styrketræning er det dog ikke nok med bare en proteinshake. Du skal også have kulhydrater og fedt. Et godt råd er at have et rigtig stort måltid lige efter styrketræning sammen med din proteinshake.

NB: Denne artikel er oprindeligt skrevet til nettraening.dk, og Fitnews kan derfor ikke garantere indholdets kvalitet. Søg evt. efter andre artikler om emnet her på siden.