Når man skal træne, skal man have et træningsprogram. Dette ved du. Hvis du ikke ved dette, er det på tide du får det at vide. At begynde at lave nogen form for træning uden en retningslinie, er en rigtig dårlig ide. Kun dem der følge nogle grundprincipper indenfor træning, kan slippe af sted med ikke at have et træningsprogram.Mange følger da også et træningsprogram. Men kan du svarer på følgende:

  • Hvad er det vigtigste element i et træningsprogram?
  • Hvordan ved man om et træningsprogram er godt eller ej?
  • Passer dit træningsprogram til dig? Hvordan kan du være sikker på det?

Svarene kan være mange. Dog ikke til det første spørgsmål. Lad mig uddybe:

Det vigtigste element

Det vigtigste ved et træningsprogram er, at det ikke er et træningsprogram. Forvirret? Uenig? Ulogisk? Umiddelbart ja, men lad mig forklarer. Lad os starte med at kigge på, hvad et træningsprogram er.

Et trænings program er en plan, der fortæller dig hvad du skal gøre hvornår. Et klassisk program kunne være: Mandag: Løb 20min, Onsdag: Løb 25min, Fredag: Løb30min. Alle andre dage er pause dage, og hver måned bliver der lagt fem minutter til alle dage. Allerede her kan du nok fornemme, hvordan ens træning bliver mere struktureret og målrettet, blot med et par få retningslinier.

Problemet, og den generelle grund til at et træningsprogram er selvdestruktivt, er at det er statisk og ikke fleksibelt. Kan du se det for dig?

Mandag: Gik fint, Onsdag: God løbetur, Fredag: Blev inviteret til fest, så fik ikke løbet.

Folk der oplever at de ikke kan følge deres træningsplan bliver demotiveret. Desuden tror jeg du kan nikke genkende til fornemmelsen, at din træning eller rettere dit træningsprogram styrer dit liv. Problemet ved træningsprogrammer er, at de ikke er individuelle og som sagt ikke er fleksible. Dvs. det program du læser i dit yndlingsmotions blad, ikke tager højde for dit nuværende niveau, din hverdag og din nuværende viden. Desuden tager den ikke højde for fremtidige forhindringer.

Det eneste gode ved et træningsprogram, er selve termet. Det er vidt benyttet og folk ved hvad man mener, når man siger “træningsprogram” eller “program”. De statiske træningsprogrammer har dog en fleksibel fætter kalder “træningssystemer”. Træningssystemer bygger på grundlæggende principper, bygget på videnskab og erfaring. Du kan sammenligne de to således:

Et træningsprogram tilpasser dig til programmet. Dette fungere ikke i den virkelige verden.

Et træningssystem tilpasser programmet til dig. Dette fungere i den virkelige verden.

Så for at omformulere min tidligere påstand: Det vigtigste ved et godt træningsprogram er, at det er en del af et trænings system.

“NB: Denne artikel er oprindeligt skrevet til nettraening.dk, og Fitnews kan derfor ikke garantere indholdets kvalitet. Søg evt. efter andre artikler om emnet her på siden.”