Man skal gøre det man er god til. Alt andet ville være dumt. Dem der kommer langt her i livet pukler. Ikke nok med at de pukler, de pukler for det de brænder for og er gode til. Det samme gælder når det kommer til træning og fitness. Du kan ikke blive god til alt, og hvis du fokuserer på et et lille område, kan du blive fantastisk og måske endda en legende. Det er sådan alle professionel atleter arbejder. Arbejder man ikke på denne måde, vil man for altid være “lidt god til det hele”. Ikke at der er noget i vejen med dette, men nogle af os har større aspirationer end det.

Dog glemmer mange et af de vigtigste principper der er i denne verden. Det svageste led sætter tempoet. Den langsommrste i klassen bestemmer hvor hurtigt de andre lærer. Dette led kan såvel være læreren, som det kan være eleven.

Hvad betyder det i forhold til min træning?

Overført til træning betyder det simpeltjen, at dine resultater vil afspejle sig i hvor godt du passer dit svageste led og dit stærkeste led. Begge skal passes. Passer du kan det svage led, vil du være “middelgod” til alting. Passer du kun det stærkeste led, vil du før eller siden møde en mur der sætter en stopper for al fremgang, og som før eller siden vil hive dig på plads.

Et godt eksempel er manden der prøver på at øge sin muskelmasse. Han træner og træner, og bliver stærkere og stærkere. Desværre bliver han ikke større. Hvorfor? Ofte er det fordi vedkommendes svageste led er hans diæt. Han spiser ganske enkelt ikke sundt nok, og heller ikke i de rigtige mængder. Resultatet er at han ikke opnår den muskelvækst han burde få.  Der kan være mange andre ting der er det svageste led i vores eksempel med manden der træner seriøst men ikke får de forventelige resultater. For lidt restitution imellem træningsgangene? Dårlig form? Ukoncentreret? Problemer derhjemme, på jobbet eller andre steder udenfor træningscenteret? Der kan være mange grunde, men kun du selv kan vide hvor det er.

Det bedste råd til os alle er, at være ærlig overfor os selv og se på de forskellige aspekter af vores træning og på vores liv. Hvad end vi føler at vi mangler af resultater i træning eller i vores personlige liv: Det er det svageste led der har sat grænsen.

Denne artikel blev første gang publiceret i maj 2010. Denne version er omskrevet og opdateret i forhold til den oprindelige artikel, der også har været publiceret her på siden. – Redaktionen