Når man taler om hvilke ressourcer vi mennesker har, kan man generelt tale om tre ressourcer. Tid, penge og energi. Når det kommer til fitness hedder undskyldningerne som regel ”Jeg har ikke tid”, ”Jeg har ikke råd” eller ”Jeg har ikke overskud”. Det er dårlige undskyldninger af følgende grunde: Vi har alle 24 timer. Det er et spørgsmål om prioritet. Vi har alle energien. Det er et spørgsmål om prioritet, om hvad vi bruger den på. Vi har alle sammen penge nok til formålet, det er et spørgsmål om hvad vi vælger at bruge dem på.

Som man kan se, så er alle tre ting et spørgsmål om prioritet. Vi bruger alle de tre ressourcer på hver vores måde. Vi glemmer dog for det meste den fjerde og meget vigtige ressource. Den menneskelige ressource.

Den menneskelige ressource er kernen af det sociale aspekt. Det sociale aspekt er det, at få støtte fra sin familie, sine venner, sine kollegaer, andre ens sindede og så videre.

Hvor tit er det ikke at der er noget vi ikke kan klarer alene, men spørger vi om hjælp tager det som regel to sekunder? Kan du huske da du var yngre og skulle lave lektier? Sad du alene med det, tog det som regel 100år. Tog du derimod og spurgte om hjælp gik det derimod meget hurtigere. Okay, nogle gange gik det ikke hurtigere, men i det mindste var man to om det.

Menneskelige ressource kan bruges og benyttes på utallige måder når det kommer til fitness:

  • Man kan bede om at få sine venners støtte
  • Man kan få sin kæreste eller mand/kone til at forstå hvad det er man laver, og dele det som en god oplevelse
  • Man kan hører nogen, om de vil hjælpe en med at lave sund, god mad
  • Man kan få inspiration fra andre der gør det man vil
  • Man kan omgive sig med mennesker der går op i sundhed og motion
  • [Indsæt enhver form for mulig støtte et andet menneske vil kunne give dig]

Vi har ikke tid, vi har ikke råd, vi har ikke overskud. Men jeg håber dog, at du har nogle venner og en familie der vil støtte dig. Benyt dig af dem. Få hjælp og inspiration til din træning. Del din motivation og glæde. Lad dem få lige så meget ud af det, som du gør. Brug de mennesker der er omkring dig. Jeg vil love dig for, at de vil blive glade for at høre, at du sætter pris på deres selskab og hjælp.

Folk der fejler i dette aspekt er som regel dem der træner alene og ikke deler deres glæde med andre. Ikke at det betyder at deres træning er dårlig af den grund. De går blot glip af noget af det mest fantastiske ved at træne eller måske endda ved at være menneske. At dele sin tid og glæde med andre. At hjælpe hinanden med at opnå noget alle får udbytte i. Og til sidst, men ikke mindst, glæden ved at lærer af et andet menneskes erfaringer og lærer dem at kende som de virkelig er.

Hvis du mener at du har problemer i dette aspekt, så vil mit råd være følgende: Del det du laver med andre. Fortæl dem om det. Vær oprigtigt entusiastisk og spørg om de vil være med på den ene eller anden måde. Tag desuden og se på din egen træning, hvor du kunne bruge dine menneskelige ressourcer bedst. Spiser du ikke særlig sundt? Lav en madordning med nogle der er gode til det med mad. Du betaler halvdelen og hjælper til. De laver maden og får billig mad med godt selskab til. Går træningen lidt sløvt? Find en makker som kan hjælpe dig med at gejle stemningen op.

Det sociale aspekt er langt mere nuanceret end jeg har kunnet skrive her. Opsummeringen er som følger:

”No man is an island” – John Donne

“NB: Denne artikel er oprindeligt skrevet til nettraening.dk, og Fitnews kan derfor ikke garantere indholdets kvalitet. Søg evt. efter andre artikler om emnet her på siden.”