Fedt er ikke et fedt! I hvert fald ikke for dem, der bekymrer sig om helbredet. Omega 3 er en essentiel fedtsyrer, som er livsnødvendig. Udover dens helbredsmæssige fordele, har omega 3 også vist sig at modvirke depression, aldersrelateret hukommelsestab, diabetes 2 og nogle typer af cancer. Dyr og planter indeholder forskellige typer af omega 3. De animalske kilder indeholder mineralerne DHA og EPA, og plantekilderne er rige på ALA, som omdannes til DHA og EPA i kroppen.

1

Drop det

Konventionel margarine. Selv om det har et lavt indhold af mættet fedt, indeholder konventionel margarine en del trans fedt, som hæver LDL kolesterol (det dårlige kolesterol) og sænker HDL kolesterol (det gode kolesterol)

Vælg i stedet

Margarine lavet af canola olie. Denne type af margarine har den laveste værdi af mættet fedt, og samtidig er den meget rig på omega 3 fedtsyrer.

2

Drop det

Kartoffel chips. Hold dig fra denne snack. 1 portion (33 gram) indeholder ofte 133 kalorier, 3 gram mættet fedt, meget lidt protein og ingen fibre.

Vælg i stedet

Edamam. Disse fantastiske ærter serveres på de fleste sushi – og thai restauranter, enten med salt eller med hvidløg og chili. De indeholder cirka 95 kalorier per dl, 4 gram fibre, 8 gram protein og masser af omega 3.

3

Drop det

Friturestegte croutoner. De virker uskyldige – men det er de ikke! Kodeordet er friture – og det siger alt: Derved indeholder de masser af trans fedt.

Vælg i stedet

Hørfrø. Et sundt alternativ til salaten. De indeholder masser af fibre – og er en fremragende kilde til omega 3 fedtsyrer.

4

Drop det

Chokolade cookies

Disse kager er proppede med fedt og sukker, hvorved de bevirker, at du får voldsomme udsving i dit blodsukker.

Vælg i stedet

Valnødder hører julen til, og det er en glædelig nyhed, for de er super sunde! De er gode til at kontrollere blodsukkerniveauet, og samtidig er de rige på omega 3 fedtsyrer. Hvis du ønsker at holde den slanke linje, bør du begrænse din indtagelse af denne fantastiske nød, som er temmelig rig på kalorier.